Kamerleden van de vijf oppositiepartijen GroenLinks, SP, Partij van de Dieren, 50Plus en PvdA willen van de minister weten of zij al eerder wist dat Lelystad niet kan openen als er geen autonome groei is toegestaan.
Volledig scherm
PREMIUM
Kamerleden van de vijf oppositiepartijen GroenLinks, SP, Partij van de Dieren, 50Plus en PvdA willen van de minister weten of zij al eerder wist dat Lelystad niet kan openen als er geen autonome groei is toegestaan. © ANP

Wel of geen groei: Kamer eist opheldering van minister over uitspraken over Lelystad Airport

Was het van meet af aan duidelijk dat Lelystad Airport niet open kan als er geen nieuwe vluchten worden toegestaan? Minister Cora van Nieuwenhuizen deed deze opmerkelijke uitspraak vorige maand terwijl ze eerder beweerde dat Lelystad zou dienen als overloopluchthaven van Schiphol. De Tweede Kamer eist nu opheldering.

  1. Hoe de overheid volgens ingenieur Leon Adegeest sjoemelde met de stikstofcijfers van Lelystad Airport
    PREMIUM

    Hoe de overheid volgens ingenieur Leon Adegeest sjoemelde met de stikstof­cij­fers van Lelystad Airport

    Al sinds het eerste milieurapport van Lelystad Airport in 2014 zijn er twijfels over de juistheid van de berekende stikstofdepositie. Het vakantievliegveld zou de natuur veel meer schade berokkenen dan de overheid doet voorkomen. Ingenieur Leon Adegeest (53) uit Dalfsen, voorzitter van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), dook in alle milieurapporten. Hij komt tot een ontluisterende conclusie. ,,Er is jarenlang gesjoemeld met de stikstofcijfers van Lelystad Airport.” Een reconstructie.

Flevoland