Volledig scherm
Lelystad Airport in aanleg. © Foto Freddy Schinkel

Actiegroepen verbijsterd over uitblijven nieuw milieurapport Lelystad Airport: ‘onbetrouwbare overheid’

De samenwerkende actiegroepen tegen de uitbreiding van Lelystad Airport reageren vol verbijstering op het besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen om geen nieuwe milieueffectrapportage op te stellen. ,,Een overheid die Lelystad Airport wil openen zonder een nieuwe rapportage, achten we als een niet betrouwbare overheid.”

Dat schrijven actievoerders Leon Adegeest en Mijndert Ververs in een persbericht. In mei van dit jaar werd een belevingsvlucht gehouden, waarbij een leeg passagiersvliegtuig over een groot gedeelte van het aanvlieggebied van Lelystad vloog. Op de grond werden geluidsmetingen verricht en de resultaten daarvan strookten niet met de berekende waarden die in de rapportage zijn opgenomen. Op basis van die meetresultaten vinden de actiegroepen dat er een nieuw milieueffectrapport moet worden gemaakt.

Wind of geen wind

Minister Cora van Nieuwenhuizen voelt daar echter weinig voor, zo liet zij donderdag weten, omdat het verschil tussen berekende geluidshinder en gemeten geluidshinder ‘niet ongebruikelijk groot is'. Dat schiet de samenwerkende actiegroepen in het verkeerde keelgat. ,,Op alle meetpunten zijn hogere waarden gemeten dan berekend. De minister noemt wind als een mogelijk effect wat de metingen kan hebben beïnvloed. Maar op de dag van de belevingsvlucht was er helemaal geen wind.”   

Contra-expertise

De actiegroepen vrezen voor laagvliegende jumbojets over hun woonwijken en doen er ondertussen alles aan om de uitbreiding van Lelystad Airport tegen te gaan. Nu het ministerie met een uitleg komt over het verschil in berekende en gemeten geluidshinder, zijn ze van plan een contra-expertise uit te laten voeren. De zogenoemde regiegroep, nota bene ingesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, stelt dat Lelystad Airport niet kan openen voor een nieuwe rapportage wordt gemaakt. 

Het stelt de actiegroepen dan ook teleur dat aan dat advies geen gehoor lijkt te worden gegeven. ,,We zijn onaangenaam verrast dat er geen enkel recht gedaan wordt aan het eindadvies na de belevingsvlucht om eerst een herindeling van het luchtruim te maken, zodat er hoger gevlogen kan worden.”

  1. Minister belooft: eerder verbeteringen aan laagvliegroutes Lelystad Airport

    Minister belooft: eerder verbeterin­gen aan laagvlieg­rou­tes Lelystad Airport

    Nog voor de herindeling van het luchtruim in 2023 een feit is, zijn de laagvliegroutes van Lelystad Airport mogelijk al gedeeltelijk verleden tijd. Dat belooft minister Cora van Nieuwenhuizen. Als ze deze belofte waar maakt hebben inwoners van Gelderland en Overijssel minder lang overlast van laag overkomende vliegtuigen. Eerder is altijd gezegd dat de laagvliegroutes pas na de herindeling van het luchtruim in 2023 passé zouden zijn.

Flevoland