Volledig scherm
De Catalina met uitgeklapte drijvers aan de uiteinden van de vleugels tijdens de Airshow op Lelystad Airport. © ANP

Dubbel gevoel bij naderend vertrek Catalina uit Lelystad

De Catalina is bezig met de laatste vluchten vanaf Lelystad Airport. Nog ruim een maand en het legendarische watervliegtuig vertrekt naar Amerika. ,,Een goed nest’’, zegt voorzitter Tietse van Dorp van de Stichting Exploitatie Catalina (SEC). Tegelijk vindt hij het ‘heel naar’.  

Het afscheid nadert van de Catalina. Hoe beleeft u deze laatste weken? 

,,Met een dubbel gevoel. Kijk, ik ben blij dat de Catalina naar een goed nest gaat (the Collings Foundation in Hudson, Massachusetts, red.) Want dat weten we zeker. De Catalina wordt omgebouwd naar militaire configuraties en ingericht zoals het vroeger was. De nieuwe eigenaar wil er dit jaar nog mee vliegen. Vluchten met donateurs en andere passagiers, zoals wij doen, zullen niet meer plaatsvinden. Van de andere kant ben ik verdrietig, na alle moeite die we hebben gedaan om het vliegtuig op te knappen en te behouden voor Nederland.’’ Verwijzend naar de strengere regelgeving voor dit soort historische toestellen: ,,Het is financieel heel moeilijk geworden in Nederland. Er is een poging gedaan om het beheer over te dragen, er zijn Kamervragen gesteld over de Catalina, er was veel steun, maar het is niet gelukt. Straks is het voorbij. Dat is heel naar.’’

Is het ook zorg minder?

,,Zo wil ik het niet uitdrukken. Het is een financiële zorg minder, dat wel. Eigendom en onderhoud kosten per jaar zo’n 150.000 euro. Met de vluchten erbij wordt het nog duurder. Het is ongelooflijk hoeveel werk er in gaat zitten. Als je de uren in geld uitdrukt, praat je nog eens over tonnen’’. ’   

Vliegt u zelf nog mee? 

,,Ik denk het niet. We vliegen woensdag en zondag nog met mensen die al geboekt hadden. Sommigen zijn wel vier keer afgebeld in de afgelopen jaren (door technische tegenslag, red.). Op 5 mei vliegen we nog twee keer met vrijwilligers. Als er een plekje over is, ga ik graag mee. Maar deze vluchten zijn bedoeld voor mensen die aan het toestel hebben gewerkt. Ik kijk meestal wel hoor, ik vind het prachtig.’’  

Wat gaat u het meest missen aan het toestel?

,,Als je een groep passagiers na een vlucht uit de Catalina ziet stappen, dat is zó mooi. Die blijde gezichten. Kijk, dit is history at first hand, zo'n vlucht is een beleving, een unieke trip.’’  

Wat gebeurt er nu met de stichting? 

,,Zo’n groep vrijwilligers valt onherroepelijk uit elkaar. Ik ben met mijn 67 jaar nog een van de jongsten, haha. Van de andere kant kan ik me voorstellen... Op Soesterberg staat een volledig onttakelde Catalina. Misschien kunnen we die klaar maken voor een tentoonstelling. Niet om ermee te vliegen. Het is geen bestaand plan hoor, maar ik zie het misschien wel gebeuren.’’  

Oudste exemplaar

Het in Lelystad gestationeerde amfibievliegtuig uit 1941, dat in de Tweede Wereldoorlog een cruciale rol speelde in Nederlands-Indië, is het oudste nog vliegende exemplaar. De Nederlandse Koninklijke Marine heeft in en na de Tweede Wereldoorlog met bijna tachtig Catalina’s gevlogen. De SEC zag zich vorig jaar door geldgebrek en strengere regelgeving genoodzaakt om een koper te zoeken. Dat werd uiteindelijk the Collings Foundation. Al werden nog verwoede pogingen gedaan om het toestel voor Nederland te behouden. Zo vroegen Bond Heemschut, de Nationale Federatie Historische Luchtvaart, Stichting Defensiemusea en Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht in een brandbrief aan minister Cora van Nieuwenhuizen of ze het Nationaal Aankoopfonds wilde gebruiken om de Catalina te kopen. Dat lukte niet. Nederland wil alleen tot aankoop overgaan als ook andere partijen een financiële bijdrage doen, liet een woordvoerder van het ministerie weten. Op 28 mei gaat de Catalina naar Amerika.  

Flevoland