Volledig scherm
Hardt Hyperloop in Delft heeft nieuwe impressies laten maken van hoe een eventuele testfaciliteit bij Lelystad Airport eruit kan komen te zien. © Hardt Hyperloop

Flevoland ziet hyperlooptestbaan
wel zitten

Het is te kort door de bocht om te zeggen dat de hyperloop-testlocatie nu definitief in Lelystad komt. Wel is het rapport dat demissionair minister Melanie Schultz maandagavond aan het parlement stuurde een belangrijke stap in die richting. 

De hyperloop is een innovatief vervoersconcept waarbij een zogenaamde pod voor mensen of goederen door een bijna-vacuümbuis zweeft met een maximumsnelheid van 1200 kilometer per uur. 

De provincie Flevoland had van meet af aan een positieve grondhouding en bevestigt die nogmaals. ,,Wij denken dat deze testfaciliteit past bij het innovatieve karakter van de provincie Flevoland", zegt woordvoerster Henriëtte Muller. ,,Er werden al verkennende gesprekken gevoerd met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en die zetten we nu voort. Wat we in elk geval belangrijk vinden is dat, mocht de faciliteit nabij de Vogelweg komen, er goed wordt overlegd met omwonenden."

Impuls

Bij Hardt Hyperloop in Delft heerst een uitgelaten sfeer. ,,Het rapport van de minister is een geweldige impuls voor de ontwikkeling van een hyperlooptestfaciliteit in Nederland", zegt Marleen van de Kerkhof van het bedrijf. Ze is in haar nopjes met de aangegeven locatie, omdat daar 'alle systemen getest kunnen worden'. 

Daarmee duidt ze op onder meer wissels in de baan, bochten en de duizelingwekkende snelheid. Nergens ter wereld bestaat een faciliteit waar getest kan worden met  snelheden van 1000 kilometer per uur. 

Testbaan

Net als het Amerikaanse Hyperloop One had Hardt Hyperloop bij het ministerie aangegeven een locatie in Nederland te zoeken voor een testbaan. Dit vormde de aanleiding voor het onderzoek dat Schultz heeft laten uitvoeren. Nu daar een positief advies uit voort gekomen is, zitten beide bedrijven binnenkort om tafel met het ministerie om te kijken hoe deze testfaciliteit gerealiseerd kan worden. 

Niet onbelangrijk onderdeel van die besprekingen is het kostenplaatje. Het project gaat naar schatting 120 miljoen euro kosten. Volgens Schultz is het voor de haalbaarheid van belang dat ook private partijen hierin gaan investeren. 

Flevoland