Volledig scherm
Lelystedelingen zijn tevreden over de manier waarop de gemeente maatschappelijke ondersteuning heeft geregeld. © anp

Lelystedelingen tevreden over uitvoering Wmo

Tevredenheid overheerst in Lelystad over de manier waarop de gemeente de voorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) heeft geregeld. Cliënten geven de gemeente daarvoor een 7,5 als rapportcijfer.

Dit blijkt uit het jongste ‘cliëntervaringsonderzoek’ dat Lelystad jaarlijks laat uitvoeren. Dat onderzoek is overigens sinds 2016 verplicht voor alle gemeenten.

Wijkteams

Voor huishoudelijke ondersteuning en ondersteuning thuis krijgt Lelystad gemiddeld een 7,9. De inzet van Sociale Wijkteams, waar Lelystedelingen met vragen of problemen rechtstreeks terecht kunnen, wordt met een 8 gewaardeerd.

Steeds meer inwoners, nu zo'n driekwart, weten waar ze moeten zijn voor ondersteuning. Dat was een jaar eerder nog 69 procent.

Problemen

In vergelijking met de rest van het land doen Lelystedelingen vaker dan gemiddeld een beroep op de gemeente omdat ze problemen zelf niet meer kunnen oplossen. In Lelystad is dat een kwart, tegen 15 procent elders. Ook blijkt uit het onderzoek dat hulpvragers in Lelystad meer dan gemiddeld moeite hebben om financiële zaken te regelen.

Flevoland