Volledig scherm
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD). © ANP

Minister gaat niet in op onderzoek Red de Veluwe: 'Ze laat Oost-Nederland in onzekerheid'

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) weigerde dinsdagavond in te gaan op het onderzoek van Red de Veluwe. Daarin toonde de actiegroep aan dat de maximale geluidsniveaus onder de laagvliegroutes van Lelystad Airport fors worden overschreden. De minister wil eerst de evaluatie van de belevingsvlucht afwachten voordat ze reageert.

Red de Veluwe heeft de geluidsmetingen die op 30 mei tijdens de belevingsvlucht zijn gemaakt vergeleken met de piekniveaus die in het milieueffectrapport (mer) van vliegveld Lelystad staan vermeld. De actiegroep toonde daarmee aan dat op een twintigtal punten onder de laagvliegroutes de maximale geluidsniveaus fors worden overschreden.

Opheldering

Tijdens een Kamerdebat over luchtvaart eisten Cem Lacin van de SP en Suzanne Kröger van GroenLinks opheldering van de minister: ,,Er zijn tijdens de belevingsvlucht op veel plaatsen hogere piekniveaus gemeten dan in het milieueffectrapport staan vermeld. Hoe is dit mogelijk? Kloppen de cijfers in het mer wéér niet?”, vroeg Lacin zich af.

Beide oppositiepartijen konden fluiten naar een antwoord, want de minister weigerde die te geven. Eerst wacht ze de evaluatie van de belevingsvlucht af die de regiegroep, waarin onder meer een aantal burgers zit, nog voor de zomer zal indienen. ,,Pas dan zal ik inhoudelijk reageren.”

Vrachtvluchten

Volledig scherm
Er zitten grote verschillen tussen de maximale geluidsniveaus die in het milieueffectrapport staan vermeld en de daadwerkelijke metingen tijdens de belevingsvlucht op 30 mei. © Anke Arts

Eerder deze week ontstond onder sommige inwoners van Oost-Nederland onrust over een tweet van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarin werd gesuggereerd dat vrachtvluchten ook mogelijk zijn vanaf Lelystad Airport. 

SP’er Lacin eiste van de minister dat zij zwart op wit vastlegt dat vliegveld Lelystad voor vrachtvluchten verboden terrein is. Maar daar wilde Van Nieuwenhuizen niets van weten. ,,Ik onderstreep nogmaals dat vliegveld Lelystad uitsluitend bedoeld is voor vakantievluchten. De infrastructuur staat het ook niet toe dat er met vrachtvliegtuigen wordt gevlogen, daarvoor is de baan niet lang genoeg. En nee, er zijn ook geen plannen om de baan de komende jaren te verlengen. Dat is simpelweg niet aan de orde.”

De minister herhaalde ook haar belofte dat de laagvliegroutes boven Overijssel en Gelderland na de herindeling van het luchtruim in 2023 verleden tijd zijn. Toch wilde ze niet vertellen bij welke hoogte laagvliegroutes in haar ogen geen laagvliegroutes meer zijn. Ook na herhaaldelijk aandringen door Kröger kwam daar geen antwoord op. 

Onzekerheid

De oppositie baalde zichtbaar van de reactie van de minister. 'Het is wel heel makkelijk om mensen te beloven dat na 2023 er geen laagvliegroutes zijn, als je vervolgens dat niet definieert. De minister laat de mensen in Oost-Nederland in onzekerheid', tweette Kröger nog tijdens het debat.

Lelystad Airport gaat in 2020 open als vakantieluchthaven. De eerste jaren (tot de herindeling van het luchtruim in 2023 is afgerond) wordt daarbij gebruik gemaakt van laagvliegroutes. Daartegen bestaat in Oost-Nederland veel weerstand. 

Volledig scherm
Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks: ,,De minister laat de mensen in Oost-Nederland in onzekerheid." © ANP
  1. Minister belooft: eerder verbeteringen aan laagvliegroutes Lelystad Airport

    Minister belooft: eerder verbeterin­gen aan laagvlieg­rou­tes Lelystad Airport

    Nog voor de herindeling van het luchtruim in 2023 een feit is, zijn de laagvliegroutes van Lelystad Airport mogelijk al gedeeltelijk verleden tijd. Dat belooft minister Cora van Nieuwenhuizen. Als ze deze belofte waar maakt hebben inwoners van Gelderland en Overijssel minder lang overlast van laag overkomende vliegtuigen. Eerder is altijd gezegd dat de laagvliegroutes pas na de herindeling van het luchtruim in 2023 passé zouden zijn.

Flevoland