Volledig scherm
© ANP

Nog geen duidelijkheid over toekomst Lelystad Airport

Autonome groei op Lelystad Airport is straks mogelijk. Dat gaf minister Cora van Nieuwenhuizen woensdagmiddag tijdens een luchtvaartdebat schoorvoetend toe. Regeringspartijen willen nog niet zeggen of zij hiermee akkoord gaan.

Vorige week lekte uit dat de Europese Commissie na veel gesteggel waarschijnlijk akkoord gaat met de verkeersverdelingsregel (VVR). Deze maatregel bepaalt dat airlines die vrijwillig hun vakantievluchten op Schiphol inleveren voorrang krijgen om vanaf Lelystad te vliegen. Hierdoor ontstaat op Schiphol meer ruimte voor lucratievere intercontinentale- en zakenvluchten. Deze VVR is omstreden omdat het óók andere vliegmaatschappijen – die geen plekje achterlaten op Schiphol – de kans biedt om vanuit Flevoland te vliegen. Dat gaf Van Nieuwenhuizen tijdens het debat voor het eerst toe: ,,De VVR is niet honderd procent waterdicht tegen autonome groei.”

De Tweede Kamer is altijd faliekant tegenstander geweest van zelfstandige groei op Lelystad Airport. Vorig jaar december nam een Kamermeerderheid een motie aan die dit uitsloot. Ook regeringspartijen CDA, ChristenUnie en D66 steunden deze motie van de SP.

Duidelijkheid

De grote vraag tijdens het debat was dan ook of de coalitiepartijen akkoord gaan met een VVR die zelfstandige groei op Lelystad mogelijk maakt. Ze weigerden echter duidelijkheid te scheppen. ,,Wij hebben altijd gezegd dat selectiviteit cruciaal is, Lelystad is een overloopluchthaven van Schiphol”, zei CDA’er Mustafa Amhaouch. ,,We wachten tot de minister terugkomt met nieuws uit Brussel over de VVR en willen ook eerst de resultaten zien van het marktonderzoek naar de bereidheid van airlines om vanaf Lelystad Airport te vliegen. Pas als we alle info hebben, nemen we een besluit over de opening van de vakantieluchthaven.” Uiterlijk 27 september moet de Europese Commissie met een definitief antwoord op de VVR komen.

De vage bewoordingen van de coalitiepartijen op dit punt zorgde voor irritatie bij de oppositie. ,,De goedgekeurde VVR lijkt goed nieuws, maar levert een uitgesteld conflict op binnen de coalitie. Want wat van Brussel mag, is niet wat de coalitie wil: geen autonome groei”, aldus Suzanne Kröger van GroenLinks. Daarmee had ze een punt, want Van Nieuwenhuizen wordt nog altijd gemangeld tussen de wensen van de Tweede Kamer en de eisen vanuit Brussel.

Luchtruim

In het debat werd duidelijk dat de luchtruimherziening op schema ligt. Volgens Van Nieuwenhuizen zijn de gevreesde laagvliegroutes boven Overijssel en Gelderland in de winter van 2020-2021 verleden tijd. Ook herhaalde ze dat vliegtuigen niet boven Wezep en Hattem zullen door stijgen naar grotere hoogte, maar pas nadat zij deze Veluwse plaatsen zijn gepasseerd. ,,De geluidsoverlast die daarmee gepaard gaat valt binnen de wettelijke geluidscontouren.”

Flevoland