Volledig scherm
PREMIUM
Rijkswaterstaat werkt aan de versterking van de Houtribdijk. © Rijkswaterstaat

Pleidooi ondernemers: ‘Spoorlijn en dubbele rijbaan op Houtribdijk’

Leg een spoorlijn over de Houtribdijk, verdubbel het aantal rijbanen. Daar pleit de Westfriese Bedrijvengroep (WBG) in Noord-Holland voor. ,,Je zult maar onderweg zijn naar Lelystad Airport en je vlucht naar Málaga missen omdat er een ongeluk op de dijk heeft plaatsgevonden’’, zegt voorzitter Hans Huibers.

Hij omschrijft de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad als een ‘soort karrenspoor’. Met twee rijbanen een kwetsbare route, want een ongeluk betekent geheid een opstopping. ,,Terwijl het een belangrijke oost-west-verbinding is’’, zegt Huibers. Het alternatief, ‘onderlangs via Amsterdam’, is veel drukker. ,Daar rijden we bijna altijd in de file in’’. De WBG, waar volgens Huibers zo’n 1000 ondernemers achter schuilgaan, pleit daarom voor extra rijbanen en een spoorlijn over de dijk. ,,Nu Lelystad Airport een vakantievliegveld wordt, zal de druk op de dijk toenemen. Er zal meer verkeer van Noord-Holland naar Flevoland rijden. Laat de uitbreiding van het vliegveld de catalysator zijn.’’ 

  1. Lobby voor Lelylijn krijgt vervolg
    PREMIUM

    Lobby voor Lelylijn krijgt vervolg

    De lobby voor de Lelylijn, een spoor van Lelystad naar Groningen, krijgt op maandag 2 december een vervolg met een groots opgezet congres in Drachten. Zo’n vijftig bestuurders van gemeenten en provincies in Noord-Nederland en rond 500 andere belangstellenden worden er verwacht. Het congres is vooral bedoeld om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en een gezamenlijk standpunt te formuleren, zegt wethouder Anjo Simonse van Noordoostpolder.

Flevoland