Volledig scherm
PREMIUM
2018-08-02 09:30:51 SCHIPHOL - Een vliegtuig van KLM stijgt op van luchthaven Schiphol. ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT © ANP

Schadeclaim geluidsoverlast Lelystad Airport mogelijk de eerste van velen

De geplande aanvliegroutes naar Lelystad Airport worden voor Mirjam Jager uit Dronten, die geen geluidsprikkels kan verdragen, ,,een complete hel’’. Verhuizen is voor haar de enige optie. Ze wil geld zien van het ministerie, want de verkoopwaarde van haar huis zou zijn gedaald door de plannen. Haar claim is mogelijk de eerste van velen.

,,Ik voel me zo niet erkend’’, verklaarde een zichtbaar geëmotioneerde Jager dinsdag tegenover de bestuursrechter. Ze is gevoel voor geluidsprikkels en woont al jarenlang bewust erg afgelegen, met de huidige plannen voor Lelystad Airport ziet ze haar wereld instorten. ,,Dat wordt een complete hel. Ik ben radeloos en heb ministers en zelfs de koning aangeschreven. Ik moet hier weg.’’ Haar buurtgenoten zeggen geen last te ondervinden van vliegtuigen naar Schiphol, maar voor Jager is dat anders. Vanwege gezondheidsredenen is ze een uniek geval. Het geluid van de vliegtuigen blijft in haar hoofd hangen. ,,Ik kan met behulp van oordoppen het geluid van vliegtuigen naar Schiphol redelijk dempen.’’ Verhuizen wordt wanneer er ook vliegtuigen naar Airport Lelystad gaan noodzakelijk. Haar huis wordt echter onverkoopbaar, zegt ze. ,,Mensen verhuizen hierheen voor de rust.’’

  1. Stranden, hotels en vermaakscentra moeten van Lelystad een echte kustplaats maken
    PREMIUM

    Stranden, hotels en vermaaks­cen­tra moeten van Lelystad een echte kustplaats maken

    Doorgroeien van tachtig- naar honderdduizend inwoners en van drie naar vijf miljoen toeristen per jaar. Om die ambitie waar te kunnen maken heeft Lelystad een Kustvisie ontwikkeld, die de stad moet neerzetten als een aantrekkelijke kustplaats en ‘hoofdstad van de nieuwe natuur’. De nieuwe visie beschrijft hoe de kust tussen Oostvaardersplassen en Máximacentrale zich tot 2030 moet ontwikkelen.

Flevoland