Tweede Kamerfracties eisen opheldering over foute stikstofberekeningen Lelystad Airport
Vijf partijen in de Tweede Kamer eisen opheldering van de minister over fouten in de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport. ,,Experts zeiden: het klopt niet. Toch is ermee doorgegaan.’’
Delen per e-mail
Leon Adegeest uit Dalfsen, voorzitter van de SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen), heeft meerdere keren gaten geschoten in de stikstofberekeningen. Op basis van zijn bevindingen constateerden het RIVM en de Commissie-mer eind maart dat de toekomstige stikstofuitstoot van het vliegveld in de praktijk veel hoger uitpakt dan was berekend. Ten onrechte heeft de luchthaven geen natuurvergunning aangevraagd.
Dat is niet alles. Ook uit stukken die GroenLinks heeft opgevraagd, blijkt dat de stikstofuitstoot van Lelystad Airport aanvankelijk (in 2014) wel erg gunstig uitviel voor het vliegveld, zegt Kamerlid Suzanne Kröger. ,,We hebben lang op die gegevens moeten wachten. Sinds 2014 is gewerkt met verkeerde berekeningen. Experts zeiden: het klopt niet. Toch is ermee doorgegaan.’’
Problematisch
Dit alles is ‘problematisch’, vinden GroenLinks, PvdA, SP, PvdD en SGP. Deze partijen eisen opheldering van verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Zo willen ze weten of het luchthavenbesluit (om Lelystad Airport uit te breiden) in 2015 genomen is op basis van verkeerde berekeningen. En: ‘Wie heeft dit besluit genomen en hoe kwam deze afweging tot stand?’
Verder is de nieuwe stikstofwet, waar een Kamermeerderheid voor is, een middel om Lelystad Airport ‘wit te wassen’, stelt Kröger. Volgens de vijf partijen is hier ‘geen basis voor’.
Nietig verklaren
GroenLinks, PvdA, SP, PvdD en SGP willen verder dat eerdergenoemd luchthavenbesluit nietig wordt verklaard. ,,Er ligt natuurlijk een nieuw besluit, maar wij willen niet dat het als een soort back-up dient’’, zegt Kröger over het document uit 2015. Haar partij is overigens ook tegen het nieuwe luchthavenbesluit.
Streefdatum van de minister is om het vakantievliegveld in november 2021 te openen. De vraag is of dat realistisch is. Los van de problemen rond stikstof brengt de coronacrisis de luchtvaart zware klappen toe. Critici stellen dat het vakantievliegveld in de polder de komende jaren helemaal nog niet nodig is. De vijf partijen willen weten waarom de minister opening in november 2021 haalbaar acht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Actiegroepen Lelystad Airport maken gehakt van natuurvergunning
Demissionair minister Carola Schouten moet de door SchipholGroup aangevraagde natuurvergunning voor Lelystad Airport nog voor het aantreden van het nieuwe kabinet weigeren. Die oproep doen de Samenwerkende actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) en milieuorganisatie MOB. Volgens de actiegroepen rammelt de aanvraag aan alle kanten. -
PREMIUMopinie
Komt het ooit nog goed met Lelystad Airport? Luchtvaartspecialisten Hans en Ruud verschillen radicaal van mening
Als het aan de minister ligt gaat Lelystad Airport volgend jaar november open als vakantievliegveld. Het is onzeker of dit gaat lukken. Al vier keer eerder werd de opening uitgesteld. Bovendien heeft de corona-pandemie de luchtvaart in een diepe crisis gestort. Is Schiphol-dependance Lelystad Airport straks nog nodig? We vroegen het twee luchtvaartdeskundigen die er radicaal anders over denken. -
PREMIUMVideo
Geduld raakt op: Kampen krijgt nog zes maanden voor keuze van museum voor IJsselkogge
Kampen moet uiterlijk in september beslissen of zij een museum bouwt voor de expositie van de IJsselkogge. Die harde deadline stelt de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE). Lukt dat niet, dan kan het koggewrak aan de neus van de Hanzestad voorbij gaan. -
Corona legt nieuwe bom onder Lelystad Airport: onderzoekers twijfelen aan eigen onderzoek
De coronacrisis legt een nieuwe bom onder de opening van Lelystad Airport. Onderzoeksbureau M3 Consultancy, dat in opdracht van het ministerie onderzoek deed naar de meerwaarde van het vliegveld, trekt nu tegenover de Volkskrant haar eigen conclusie in twijfel. -
Geld is binnen: St Jansdal Harderwijk kan in najaar beginnen met aanbouw
Ziekenhuis St Jansdal kan in het najaar beginnen met de bouw van een nieuwe vleugel aan de zuidkant van het gebouw in Harderwijk. Over de financiering heeft St Jansdal overeenstemming bereikt met de Rabobank en het Waarborgfonds voor de Zorg. Met de nieuwbouw is 30 miljoen euro gemoeid.
-
PREMIUM1
Actiegroep smeekt om debat over hyperscale datacentrum Zeewolde
Initiatiefnemers van Stichting DataTruc Zeewolde hebben de gemeente Zeewolde gevraagd om een debat, liefst met wethouder Egge Jan de Jonge, over de geplande bouw van een megadatacentrum op bedrijventerrein Trekkersveld bij Zeewolde. De Zeewoldenaren zijn ongerust en zoeken aanvullende informatie over het datacentrum, waarvan de bouw al in 2022 zou moeten starten. -
214 miljoen uitgegeven aan Lelystad Airport, maar ingebruikname nog onduidelijk: GroenLinks stelt Kamervragen
GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger wil uitleg van minister Cora van Nieuwenhuizen over de 214 miljoen euro die al is uitgegeven aan Lelystad Airport, terwijl er nog geen zicht is op ingebruikname van de luchthaven. -
PREMIUMuitslag
Peiling: Bijna 70 procent is tegen uitbreiding van Lelystad Airport
Een overgrote meerderheid van de online lezers van de Stentor ziet de uitbreiding van Lelystad Airport tot vakantievliegveld niet zitten.