Volledig scherm
afgelopen jaar is het vliegtuig flink onder handen genomen. De Catalina raakte in augustus 2017 zwaar beschadigd na een mislukte landing op Lelystad Airport. © John Redeker

Uiterste poging om 'Lelystadse' Catalina in Nederland te houden

Vier organisaties doen een uiterste poging om het historische watervliegtuig Catalina te behouden voor Nederland. Ze roepen minister Ingrid van Engelshoven op om het in Lelystad gestationeerde toestel te kopen. 

Bond Heemschut, de Nationale Federatie Historische Luchtvaart, Stichting Defensiemusea en Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht hopen dat de minister het Nationaal Aankoopfonds hiervoor gebruikt. Met dit fonds zijn eerder twee portretten van Rembrandt gekocht. 

Geldgebrek

Het amfibievliegtuig uit 1941, dat in de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol speelde in Nederlands-Indië, dreigt aan een Amerikaanse museum te worden verkocht. De eigenaar, Stichting Exploitatie Catalina (SEC), zag geen andere mogelijkheid vanwege geldgebrek en strengere regelgeving. Op 9 oktober is de verkoop definitief, maar eerdergenoemde organisaties proberen hier een stokje voor te steken. ,,Dit type vliegtuig hoort wat ons betreft onmiskenbaar tot ons Nederlands erfgoed'', schrijven ze in een brief aan de minister. 

Noodkreet

Na een eerdere noodkreet van Heemschut toonden de stichtingen Defensiemusea en Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht zich bereid om beheer en exploitatie van de Catalina op zich te nemen. Maar deze partijen kunnen de 1,5 miljoen euro die nodig is voor de aankoop niet ophoesten. En wenden zich daarom tot de minister. Van Engelshoven, die over subsidies voor erfgoed gaat, toonde zich onlangs 'bereid naar mogelijkheden te kijken om het toestel in Nederland te houden'. 

Flevoland