Welke gevolgen heeft rekenfout voor Lelystad Airport?
Staatssecretaris Dijksma erkent dat er rekenfouten zitten in de milieu effect rapportage (mer) van Lelystad Airport uit 2014. Ze laat het geluidsonderzoek gedeeltelijk over doen. Welke consequenties kan deze rekenfout hebben?
Welke fouten zijn er gemaakt?
Circa 80 procent van de vluchten van Lelystad Airport gaat richting bestemmingen in Zuid-Europa. Het ligt dus voor de hand dat van de aankomende vluchten eveneens 80 procent uit zuidelijke richting komt. In de mer is echter rekening gehouden met slechts 43 procent. Dat klopt niet, want in werkelijkheid zullen de zuidelijke aankomstroutes over Gelderland en Overijssel dus meer vliegtuigen en meer geluid te verwerken krijgen.
Tevens is er in de mer-berekeningen vanuit gegaan dat vliegtuigen in de buurt van Lelystad met een stationair draaiende motor vliegen en dus amper lawaai produceren. Ook dit klopt niet, want de vliegtuigen zullen over langere afstand op 1.800 meter vliegen. En een vliegtuig dat horizontaal vliegt, moet juist extra gas geven anders valt het naar beneden. Dat zorgt voor meer geluid, vooral op het traject Biddinghuizen – Zeewolde.
Wat gaat Dijksma doen?
Dijksma heeft de rekenfouten toegegeven en laat de komende weken het geluidsonderzoek gedeeltelijk over maken, nu met de juiste rekengegevens. Daarna laat ze de onafhankelijke commissie-mer beoordelen of er een volledig nieuwe milieu effect rapportage voor Lelystad Airport nodig is. In november hoopt ze duidelijkheid te kunnen geven.
Wat zijn de mogelijke gevolgen?
Dijksma zelf verwacht dat het geluidsonderzoek dat ze opnieuw laat doen nauwelijks consequenties heeft. Een volledig nieuw mer-rapport zal daarom niet nodig zijn, denkt ze, en Lelystad Airport kan ‘gewoon’ per 1 april 2019 van start als vakantievliegveld. Niks aan de hand, dus.
Daar denkt HoogOverijssel echter heel anders over. De actiegroep verwacht dat het nieuwe onderzoek wel degelijk zal aantonen dat een veel groter deel van Oost-Nederland geluidshinder ondervindt van Lelystad. Als dat zo is, moet de mer mogelijk overnieuw worden uitgevoerd. Dit zorgt voor veel extra vertraging, want ook het Luchthavenbesluit – dat vakantievliegveld Lelystad mogelijk maakt – moet dan opnieuw worden vastgesteld. In dit scenario zal Lelystad Airport mogelijk pas (veel) later open kunnen dan het nu geplande 1 april 2019.
Intussen wordt de internetconsultatie over Lelystad Airport grif ingevuld. Burgers kunnen tot begin november hun mening geven over de lage vliegroutes van Lelystad Airport. Dat kan via internetconsultatie.nl/lelystadairport Het ministerie zal alle reacties beoordelen. Dinsdagmiddag hadden 625 mensen gereageerd.
Enquête
De Stentor is benieuwd naar uw mening en houdt daarom een enquête over de uitbreiding van Lelystad Airport. Wat vindt u van de uitbreiding van Lelystad Airport? Ziet u het nieuwe vakantievliegveld als een lust of een last voor deze regio? En wat vindt u van de lage vliegroutes boven Oost-Nederland? Vul de enquête in op: destentor.nl/enquete
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
PREMIUM
Grote plannen voor strekdam in Lelystad komen (nog) niet uit de verf: ‘Lijkt wel of de aannemer ons bedrijf om zeep wil helpen’
Een surfschool, camperplekken en horeca. Dat probeert het Lelystadse Mango BV voor elkaar te krijgen op de strekdam waar ook het grote landschapskunstwerk Exposure staat. Het bedrijf had al volop moeten draaien, maar een conflict met een plaatselijke aannemer zorgt voor vertraging én een financiële strop. ,,Onze verbijstering was groot.’’ -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Dijksma: fouten in rapport over gevolgen Lelystad Airport
Oost-Nederland krijgt mogelijk te maken met meer geluidsoverlast van vliegverkeer van en naar Lelystad Airport dan tot nu toe werd aangenomen. Staatssecretaris Sharon Dijksma geeft toe dat er fouten zijn gemaakt in het onderzoek naar de milieu en geluidseffecten van het nieuwe vakantievliegveld. Ze laat het onderzoek gedeeltelijk over doen. Dat schrijft ze in een brief die maandagavond aan de Tweede Kamer is verstuurd. Dijksma verwacht dat het nieuwe onderzoek nauwelijks gevolgen heeft. -
PREMIUMupdate6
Provincies: stop ongecontroleerd lozen giftige gassen binnenvaart
De provincies willen dat schepen onmiddellijk stoppen met het ongecontroleerd verspreiden van zwaar giftige gassen die een bedreiging zijn voor mens en milieu. Die boodschap brengen ze woensdag over aan minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) tijdens een werkbezoek aan Lelystad. Harbers bekijkt daar een mobiele installatie waar schepen hun gassen gecontroleerd kunnen lossen. Dat gebeurt nu op veel plaatsen varend.
-
Enquête
Groei Lelystad Airport kans of bedreiging? Geef jouw mening!
Er is veel te doen om de uitbreiding van Lelystad Airport tot vakantievliegveld. Veel mensen zijn ongerust over de lage vliegroutes boven Overijssel en Gelderland, anderen zien juist economische kansen nu het kleine vliegveld in Lelystad mag groeien tot tweede luchthaven van het land. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Extra voer voor runderen in Oostvaardersplassen vanaf morgen: uitzondering op de regel
De heckrunderen in de Oostvaardersplassen zullen vanaf morgen weer worden bijgevoerd. Dat meldt Staatsbosbeheer vandaag. Er wordt een uitzondering op de bestaande regelgeving gemaakt.