Volledig scherm
PREMIUM
Lelystad Airport vanuit de lucht. © Foto Freddy Schinkel

Wordt ‘nee’ uit Brussel Lelystad Airport fataal?

De opening van Lelystad Airport in 2020 is onzeker geworden nu de Europese Commissie een maatregel om airlines te dwingen vanuit de polder te vliegen heeft afgekeurd. Betekent dit de fatale klap voor de vakantieluchthaven?

Minister Cora van Nieuwenhuizen noemde Lelystad Airport bij haar aantreden ruim een jaar geleden een ‘buikpijndossier’. Die buikpijn zal niet minder zijn geworden nu ze gisteren noodgedwongen de omstreden verkeersverdelingsregel heeft ingetrokken. Die liet ze afgelopen juli nog vol vertrouwen bezorgen op de burelen van de Europese Commissie in Brussel. Maar het loopt anders, want de Commissie weigert goedkeuring te geven.

  1. Stranden, hotels en vermaakscentra moeten van Lelystad een echte kustplaats maken
    PREMIUM

    Stranden, hotels en vermaaks­cen­tra moeten van Lelystad een echte kustplaats maken

    Doorgroeien van tachtig- naar honderdduizend inwoners en van drie naar vijf miljoen toeristen per jaar. Om die ambitie waar te kunnen maken heeft Lelystad een Kustvisie ontwikkeld, die de stad moet neerzetten als een aantrekkelijke kustplaats en ‘hoofdstad van de nieuwe natuur’. De nieuwe visie beschrijft hoe de kust tussen Oostvaardersplassen en Máximacentrale zich tot 2030 moet ontwikkelen.

Flevoland