Volledig scherm
Nu er 80 kilometer per uur mag worden gereden op de N348 tussen Gorssel en Zutphen is het voor fietsers wachten en nog eens wachten in de ochtend. Scholieren staan in de spits een eeuwigheid langs de weg te wachten op een kans om tussen de auto's door naar de andere kant te komen. De provincie wil de maximumsnelheid tot 60 kilometer per uur beperken. © Patrick van Gemert/Zutphens Pers

Provincie stuurt aan op maximaal 60 kilometer per uur op N348 tussen Eefde en Gorssel

De kans is groot dat binnen enkele jaren de maximumsnelheid op de N348 tussen Eefde en Gorssel permanent wordt verlaagd van 80 naar 60 kilometer per uur. Gedeputeerde Staten in Gelderland constateren naar aanleiding van een tijdelijke proef dat die maatregel op dit traject werkt.

Permanente snelheidsbeperking wordt daarom door het dagelijks bestuur van de provincie ‘een reële optie’ genoemd. Om in beeld te krijgen wat voor de snelheidsbeperking nodig is qua aanpassingen aan de weg wordt nu een zogeheten trajectverkenning ingezet. Dat zou wat Gedeputeerde Staten betreft in 2022 of 2023 tot een miljoenen kostende grootschalige reconstructie kunnen leiden. Op verzoek van GroenLinks, CDA, Partij voor de Dieren en ChristenUnie wordt later deze maand door Provinciale Staten gedebatteerd over het onderwerp.

Veilig

De gemeente Lochem en omwonenden willen al langer dat de maximumsnelheid tussen Eefde en de A1 wordt ingeperkt. Direct langs de N348 is relatief veel bebouwing en voor fietsers is het lastig om snel en veilig over te steken. Er gebeuren daardoor relatief veel ongelukken, constateert ook de provincie. De weg voldoet tussen Eefde en Gorssel echter niet aan de criteria om als bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur aangemerkt te kunnen worden, zoals de gemeente Lochem en omwonenden bepleiten.

De gemeente Zutphen, de politie en belangenbehartigers Transport en Logistiek Nederland (TLN) en werkgeversorganisatie VNO-NCW hebben de provincie eerder juist laten weten tegen aanpassing van de maximumsnelheid te zijn, maar Gedeputeerde Staten lijken Lochem en omwonenden nu dus toch tegemoet te willen komen.

Rustiger

Uit een proef van een half jaar waarbij de snelheid werd verlaagd bleek onlangs al dat er een rustiger verkeersbeeld ontstond, met minder snelheidsverschillen en inhalende weggebruikers. Tijdens de proef waren er bovendien geen aanrijdingen, al valt over het effect van snelheidsverlaging op de verkeersveiligheid vanwege de korte duur van het onderzoek niets te zeggen. De gemiddelde reistijd nam met ongeveer 25 seconden toe. Omwonenden bleken desgevraagd tevreden te zijn over de tijdelijke snelheidsbeperking, weggebruikers niet.

Toch zegt de provincie nu het rustiger verkeersbeeld als een indicatie van veiliger gedrag van weggebruikers te zien. Dat is reden om de verkenning voor te stellen. Het onderzoek heeft geen gevolgen voor de al eerder voorgenomen aanpassing van het kruispunt bij Jodendijk en Scheuterdijk en het kruispunt bij Quatre Brasweg en Flierderweg. Die werkzaamheden zijn wel vertraagd vanwege de stikstofproblematiek. ,,Onze verwachting is dat beide projecten volgend voorjaar weer verder kunnen’’, meldt woordvoerder van de provincie Everdien Gunsing.

  1. Lochemse huurders verkeerd voorgelicht door huurdersvereniging

    Lochemse huurders verkeerd voorge­licht door huurders­ver­e­ni­ging

    De nieuwe huurdersvereniging in Lochem, genaamd De Berkelstreek, verspreidt onjuiste informatie richting potentiële leden. Deze vereniging, die hoopt dat Lochemse huurders lid worden, schrijft ter geruststelling op zijn website aangesloten te zijn bij de Woonbond, de landelijke en onafhankelijke belangenorganisatie voor huurders. Onzin, reageert de Woonbond, die nog ‘veel vragen’ heeft over de legitimiteit van De Berkelstreek.

Achterhoek