Volledig scherm
Beelden van de file op de A1 bij Deventer. Drukte op deze weg leidt tot sluipverkeer op de provinciale weg Laren-Epse. Vervolgens staan er weer files tussen Epse en de rijstroken richting Deventer en de autosnelweg A1. © Rijkswaterstaat

Sluipverkeer mijdt A1: files bij Gorssel en Epse

De ‘doorstromingsproblemen’ op de A1 richting Deventer en Apeldoorn veroorzaken grote drukte op de provinciale weg tussen Laren, Harfsen en Epse (N339). Door het sluipverkeer dat de snelweg mijdt, ontstaan er vervolgens weer files op de N348 vanaf Gorssel naar de A1 en ook op de N339 in Epse.

Dit schrijft het college van B en W van Lochem in antwoord op vragen die over dit onderwerp zijn gesteld door de fractie van de PvdA in de gemeenteraad Lochem.

Dit extra verkeer veroorzaakt wachtrijen bij de verkeerslichten bij Epse. Het wegvak van de N348 tussen de N339 en de A1 heeft onvoldoende capaciteit voor een goede afwikkeling van het verkeer, aldus het college. Daarnaast is de aansluiting op de A1 volgens het Lochemse college nog onvoldoende voor een goede afwikkeling.

Volledig scherm
Sluipverkeer veroorzaakt drukte op de N339 en een deel van de N348. © Google Maps / de Stentor

Verbreding

Binnenkort wordt met de verbreding van de A1 bij Deventer begonnen. Naast de verbreding van de A1 wordt ook aansluiting Deventer (afslag 23) aangepast zodat de afwikkeling wordt verbeterd, stelt het college in de beantwoording. ,,Met het aanpassen van de aansluiting Deventer wordt ook een deel van de N348 heringericht.  De provincie Gelderland is gestart met een verkenning naar een mogelijk verbreding van de N348 tussen Epse en de A1 voor een betere doorstroming.’’

Verkeershinder

Het college wijst er op dat de komende tijd nog rekening zal moeten worden gehouden met verkeershinder nu de verbreding van de autosnelweg wordt gerealiseerd. ,,De A1 is van wezenlijk belang en daarom wordt die in principe ook niet afgesloten voor de werkzaamheden. De gemeente Lochem heeft actief samen met de andere wegbeheerders uit de omgeving afspraken gemaakt wat er minimaal aan wegcapaciteit beschikbaar moet blijven en hoe we handelen bij omleidingen en waar geen extra verkeer wordt geaccepteerd’’, aldus het college.

Snelheidsduivels

Onlangs hebben diverse Dorpsraden (van Epse, Harfsen en Laren) afspraken gemaakt met de provincie Gelderland en de gemeente Lochem om te komen tot extra bebording om automobilisten erop te wijzen dat het een provinciale weg is en dat op sommige weggedeelten maximaal 60 of 80 km mag worden gereden. In de dorpskom van Epse – die ook doorkruist wordt- gaat zelfs een 30km-zone gelden over een niet al te lange tijd. Aanwonenden van de weg doen al lange tijd hun beklag over de vele snelheidsduivels op deze provinciale weg.

}xml:space="preserve">
Download hier de nieuwe app van de Stentor!Klik hier voor iPhone/iPad .. of hier voor Android (bijv. Samsung)

Achterhoek