Een gelijkvloerse kruising in de buurt van Meppel. Oost-Nederland wil nog graag 40 miljoen extra uit Den Haag om daar tunnels en viaducten van te maken.
Volledig scherm
Een gelijkvloerse kruising in de buurt van Meppel. Oost-Nederland wil nog graag 40 miljoen extra uit Den Haag om daar tunnels en viaducten van te maken. © Wilbert Bijzitter

Oost-Nederland krijgt betere treinverbinding dankzij vierde spoor: eerste 35 miljoen binnen

Niet twee, maar vier intercity’s per uur tussen Zwolle en Groningen. Met de aanleg van een vierde perronspoor in Meppel is dat op termijn mogelijk. Het kabinet heeft op aandringen van de Tweede Kamer besloten daarvoor 35 miljoen euro vrij te maken.

10 reacties

  • Andre Eggerding

    2 maanden geleden
    @ Michel de Lang,wij in het Westen zitten niet te wachten op de Lelylijn. Het heeft voor ons geen enkel voordeel. Wordt alleen maar drukker.
  • Paul Lamote

    2 maanden geleden
    Er KUNNEN 4 intercity's per uur gaan rijden maar NS laat in werkelijkheid juist steeds minder treinen rijden en schakelt buiten de kantooruren massaal terug naar uurdiensten.
  • Frank Leurs

    2 maanden geleden
    @bjorn. De trein produceert vrijwel geen stikstof. Die is elektrisch. En zijn bijna geen dieseltreinen bij NS. Alleen bij de regionale treinen kunnen diesels rijden, zoals bij Arriva. De trein is ook beter voor het milieu. De bouw van het spoor kan wel slecht zijn maar, betere verbinding betekent dat meer mensen de trein pakken en niet de auto. Evenals dat door de speed-pedelec en e-bike mensen vaker de auto ook laten staan.
  • Michel de Lang

    2 maanden geleden
    @Arnold Boukes als noorderling ben ik blij dat er een Lelylijjn komt. Knooppunt Zwolle zorgt vaak genoeg voor problemen voor ons Noorderlingen
  • Marc van der Lee

    2 maanden geleden
    @Bjorn van Dijk Een snelwegverbreding zorgt voor meer verkeer en dus meer stikstofuitstoot. Een extra perron aanleggen betekent eerst iets meer stikstof, maar die twee extra Intercity's per uur die mogelijk gaan rijden zullen juist mensen uit de auto trekken en uiteindelijk dus minder stikstofuitstoot betekenen en files mede oplossen. Of de RvS zo oordeelt is de vraag. Maar dat de stikstofruimte die er is eerder naar spoorprojecten gaat is gezien de stikstof- en klimaatcrisis volkomen logisch.