Volledig scherm
Station. Foto: Tom van Dijke/Wegener

Hanzelijn blijft meer passagiers trekken

FLEVOLAND/OVERIJSSEL - Het gebruik van de Hanzelijn blijft toenemen. Op een gemiddelde dag in 2015 stapten ruim 17.000 mensen in of uit de trein in Lelystad, Dronten, Kampen-Zuid en Zwolle. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. Op drie stations werd het drukker, alleen in Dronten nam het aantal passagiers iets af.

Dat blijkt uit de derde Hanzelijn Monitor, die vandaag wordt gepresenteerd. Een meerjarig onderzoek in opdracht van de vier gemeenten naar de effecten van de spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Niet alleen passagiersaantallen worden gemeten, ook bijvoorbeeld de invloed op de woningmarkt.

Stabilisering
Vooral in Zwolle is het gebruik van de lijn gestegen in 2015. Met bijna een kwart, om precies te zijn. In Kampen-Zuid kwam er 12 procent meer passagiers bij, in Lelystad 11. Dronten zag het aantal passagiers dalen met 8 procent. Afgezet tegen de forse groei in 2014 (38 procent) wijst dat op een stabilisering van het aantal passagiers, zo meldt de monitor.

Waarderen
Ondanks het toenemende gebruik van de spoorlijn, is er geen 'Hanzelijn-effect' zichtbaar onder inwoners van de regio. Anders gezegd: ze gaan hun gemeente er niet beter door waarderen. Dat geldt ook voor het bedrijfsleven. Bedrijfsgebouwen in de stationsgebieden zijn bijvoorbeeld niet stukken duurder geworden. Dat komt vooral door de crisis, stellen de onderzoekers. Die heeft een rem gezet op investeringen op de stationslocaties.

Dronten en Zwolle
Over meerdere jaren gemeten, blijkt dat Dronten en Zwolle het meest profiteren van de Hanzelijn. Zo is het aantal werknemers uit Flevoland gestegen in Zwolle en zit het vlakbij het station gelegen kantorencomplex Hanzeland lekker vol. Opvallend: als enige van de vier gemeenten benoemt Zwolle de Hanzelijn in het coalitieakkoord. 

Afgelegen
Kampen heeft nog last van het feit dat het nieuwe station relatief afgelegen ligt, zo blijkt verder. Lelystad blijft vooral georiënteerd op Amsterdam. Stations Kampen-Zuid en Dronten hebben een sterke regionale functie. Er stappen veel mensen op uit de wijde omtrek. Gevolg is dat er veel auto's worden geparkeerd. In beide plaatsen dreigt ruimtekort op de park and ride-plekken.