Volledig scherm
Omnisport Apeldoorn © daniele toffetti

Stilte voor de Italiaanse storm in Omnisport Apeldoorn

APELDOORN - Het was dit weekeinde nog de stilte voor de storm, maar vanaf vandaag wordt Omnisport Apeldoorn langzaamaan Italiaans grondgebied.

De komende dagen wordt het er een mierenhoop, als zo'n duizend mensen er hun weg proberen te vinden. Donderdag, tijdens de ploegenpresentatie van de Giro d'Italia, moet alles een geoliede Italiaanse machine zijn.

De cijfers zijn indrukwekkend. Achthonderd miljoen tv-kijkers, een kleine half miljoen bezoekers in Gelderland zelf... En dan zijn er ook nog de direct betrokkenen. Daniele Toffetti schat het op een kleine duizend man, inclusief de wielrenners zelf. Gisteravond arriveerden de eerste tientallen, van organisator RCS.

Toffetti is zelf al een week in Gelderland. De assistent van de race-directeur is de vooruitgeschoven post uit Milaan en al dagen druk om her en der te controleren of alle Gelderse voorbereidingen wel gesmeerd lopen. Hij is tevreden. ,,Ja, volgens mij verloopt alles prima'', zegt hij in de volleybalhal van Omnisport, die grotendeels is veranderd in een groot perscentrum. ,,Al moet er de komende dagen nog veel gecontroleerd worden. Vooral op de start- en finishlocaties.'' Toffetti maakt zich geen zorgen. Een 'big start' in Nederland staat garant voor succes en enthousiasme, weten de Italianen na eerdere starts in Groningen en Amsterdam. ,,Ik ben blij dat we hier weer zijn, Nederlanders zijn gek op fietsen'', weet hij. ,,Iedereen heeft hier een fiets, in Italië misschien vijftien procent van de mensen.''

Voor Toffetti zelf is het de eerste keer dat hij deze klus doet. Hij is 'getransfereerd' van voetbalbond UEFA naar RCS. Een grote overstap, vooral op het gebied van logistiek. ,,Ik heb ook finales voor de Champions League georganiseerd, dat was veel makkelijker. Alles was in één stad. Maar nu, in de Giro, gaan we van stad naar stad. En eerst nog naar Nederland. Elke dag moeten die duizend mensen naar een nieuw hotel. Of verplaatst worden. Dat is een enorme klus.''

De klus in Gelderland is wat dat betreft vrij simpel: ,,Alle start- en finishlocaties zitten vrij dicht bij elkaar, er hoeft niet veel gereisd te worden.'' Zondagavond, na de derde etappe, verhuist de hele stoet richting Schiphol, de volgende dag vliegt iedereen naar Zuid-Italië, waar de Giro op 10 mei wordt vervolgd. Het was dit weekeinde nog de stilte voor de storm, maar vanaf vandaag wordt Omnisport Apeldoorn langzaamaan Italiaans grondgebied. De komende dagen wordt het er een mierenhoop, als zo'n duizend mensen er hun weg proberen te vinden. Donderdag, tijdens de ploegenpresentatie van de Giro d'Italia, moet alles een geoliede Italiaanse machine zijn.

De cijfers zijn indrukwekkend. Achthonderd miljoen tv-kijkers, een kleine half miljoen bezoekers in Gelderland zelf... En dan zijn er ook nog de direct betrokkenen. Daniele Toffetti schat het op een kleine duizend man, inclusief de wielrenners zelf. Gisteravond arriveerden de eerste tientallen, van organisator RCS.

Toffetti is zelf al een week in Gelderland. De assistent van de race-directeur is de vooruitgeschoven post uit Milaan en al dagen druk om her en der te controleren of alle Gelderse voorbereidingen wel gesmeerd lopen. Hij is tevreden. ,,Ja, volgens mij verloopt alles prima'', zegt hij in de volleybalhal van Omnisport, die grotendeels is veranderd in een groot perscentrum. ,,Al moet er de komende dagen nog veel gecontroleerd worden. Vooral op de start- en finishlocaties.'' Toffetti maakt zich geen zorgen. Een 'big start' in Nederland staat garant voor succes en enthousiasme, weten de Italianen na eerdere starts in Groningen en Amsterdam. ,,Ik ben blij dat we hier weer zijn, Nederlanders zijn gek op fietsen'', weet hij. ,,Iedereen heeft hier een fiets, in Italië misschien vijftien procent van de mensen.''

Voor Toffetti zelf is het de eerste keer dat hij deze klus doet. Hij is 'getransfereerd' van voetbalbond UEFA naar RCS. Een grote overstap, vooral op het gebied van logistiek. ,,Ik heb ook finales voor de Champions League georganiseerd, dat was veel makkelijker. Alles was in één stad. Maar nu, in de Giro, gaan we van stad naar stad. En eerst nog naar Nederland. Elke dag moeten die duizend mensen naar een nieuw hotel. Of verplaatst worden. Dat is een enorme klus.''

De klus in Gelderland is wat dat betreft vrij simpel: ,,Alle start- en finishlocaties zitten vrij dicht bij elkaar, er hoeft niet veel gereisd te worden.'' Zondagavond, na de derde etappe, verhuist de hele stoet richting Schiphol, de volgende dag vliegt iedereen naar Zuid-Italië, waar de Giro op 10 mei wordt vervolgd. Het was dit weekeinde nog de stilte voor de storm, maar vanaf vandaag wordt Omnisport Apeldoorn langzaamaan Italiaans grondgebied. De komende dagen wordt het er een mierenhoop, als zo'n duizend mensen er hun weg proberen te vinden. Donderdag, tijdens de ploegenpresentatie van de Giro d'Italia, moet alles een geoliede Italiaanse machine zijn.

De cijfers zijn indrukwekkend. Achthonderd miljoen tv-kijkers, een kleine half miljoen bezoekers in Gelderland zelf... En dan zijn er ook nog de direct betrokkenen. Daniele Toffetti schat het op een kleine duizend man, inclusief de wielrenners zelf. Gisteravond arriveerden de eerste tientallen, van organisator RCS.

Toffetti is zelf al een week in Gelderland. De assistent van de race-directeur is de vooruitgeschoven post uit Milaan en al dagen druk om her en der te controleren of alle Gelderse voorbereidingen wel gesmeerd lopen. Hij is tevreden. ,,Ja, volgens mij verloopt alles prima'', zegt hij in de volleybalhal van Omnisport, die grotendeels is veranderd in een groot perscentrum. ,,Al moet er de komende dagen nog veel gecontroleerd worden. Vooral op de start- en finishlocaties.'' Toffetti maakt zich geen zorgen. Een 'big start' in Nederland staat garant voor succes en enthousiasme, weten de Italianen na eerdere starts in Groningen en Amsterdam. ,,Ik ben blij dat we hier weer zijn, Nederlanders zijn gek op fietsen'', weet hij. ,,Iedereen heeft hier een fiets, in Italië misschien vijftien procent van de mensen.''

Voor Toffetti zelf is het de eerste keer dat hij deze klus doet. Hij is 'getransfereerd' van voetbalbond UEFA naar RCS. Een grote overstap, vooral op het gebied van logistiek. ,,Ik heb ook finales voor de Champions League georganiseerd, dat was veel makkelijker. Alles was in één stad. Maar nu, in de Giro, gaan we van stad naar stad. En eerst nog naar Nederland. Elke dag moeten die duizend mensen naar een nieuw hotel. Of verplaatst worden. Dat is een enorme klus.''

De klus in Gelderland is wat dat betreft vrij simpel: ,,Alle start- en finishlocaties zitten vrij dicht bij elkaar, er hoeft niet veel gereisd te worden.'' Zondagavond, na de derde etappe, verhuist de hele stoet richting Schiphol, de volgende dag vliegt iedereen naar Zuid-Italië, waar de Giro op 10 mei wordt vervolgd. Het was dit weekeinde nog de stilte voor de storm, maar vanaf vandaag wordt Omnisport Apeldoorn langzaamaan Italiaans grondgebied. De komende dagen wordt het er een mierenhoop, als zo'n duizend mensen er hun weg proberen te vinden. Donderdag, tijdens de ploegenpresentatie van de Giro d'Italia, moet alles een geoliede Italiaanse machine zijn.

De cijfers zijn indrukwekkend. Achthonderd miljoen tv-kijkers, een kleine half miljoen bezoekers in Gelderland zelf... En dan zijn er ook nog de direct betrokkenen. Daniele Toffetti schat het op een kleine duizend man, inclusief de wielrenners zelf. Gisteravond arriveerden de eerste tientallen, van organisator RCS.

Toffetti is zelf al een week in Gelderland. De assistent van de race-directeur is de vooruitgeschoven post uit Milaan en al dagen druk om her en der te controleren of alle Gelderse voorbereidingen wel gesmeerd lopen. Hij is tevreden. ,,Ja, volgens mij verloopt alles prima'', zegt hij in de volleybalhal van Omnisport, die grotendeels is veranderd in een groot perscentrum. ,,Al moet er de komende dagen nog veel gecontroleerd worden. Vooral op de start- en finishlocaties.'' Toffetti maakt zich geen zorgen. Een 'big start' in Nederland staat garant voor succes en enthousiasme, weten de Italianen na eerdere starts in Groningen en Amsterdam. ,,Ik ben blij dat we hier weer zijn, Nederlanders zijn gek op fietsen'', weet hij. ,,Iedereen heeft hier een fiets, in Italië misschien vijftien procent van de mensen.''

Voor Toffetti zelf is het de eerste keer dat hij deze klus doet. Hij is 'getransfereerd' van voetbalbond UEFA naar RCS. Een grote overstap, vooral op het gebied van logistiek. ,,Ik heb ook finales voor de Champions League georganiseerd, dat was veel makkelijker. Alles was in één stad. Maar nu, in de Giro, gaan we van stad naar stad. En eerst nog naar Nederland. Elke dag moeten die duizend mensen naar een nieuw hotel. Of verplaatst worden. Dat is een enorme klus.''

De klus in Gelderland is wat dat betreft vrij simpel: ,,Alle start- en finishlocaties zitten vrij dicht bij elkaar, er hoeft niet veel gereisd te worden.'' Zondagavond, na de derde etappe, verhuist de hele stoet richting Schiphol, de volgende dag vliegt iedereen naar Zuid-Italië, waar de Giro op 10 mei wordt vervolgd.