Volledig scherm
© Bert Jansen

Studenten Saxion en Windesheim krijgen geen ‘NS-rooster’

DEVENTER/ZWOLLE – Het plan van NS-topman Rogier van Boxtel om studenten buiten de spits te laten reizen, zal op de korte termijn nog geen voet aan de grond krijgen in Overijssel, Flevoland en Gelderland. “Ongetwijfeld gaan we een verkennend gesprek voeren met grote onderwijsinstellingen als Saxion en Windesheim, maar dat is nu nog niet aan de orde”, verklaart Eric Trinthamer, woordvoerder NS.

Momenteel reizen er 7 miljoen mensen in de spits, daarvan is een kwart student. Met het plan van Van Boxtel zou er in één klap meer ruimte komen in de overvolle treinstellen.

In Utrecht, Leiden en Amsterdam gaat Van Boxtel met de onderwijsinstellingen om tafel. Hogeschool Utrecht heeft al toegezegd avondcolleges in te voeren. Dit tot groot ongenoegen van veel studenten. De Facebookpagina ‘NK treinreizen in de spits’ heeft op het moment van schrijven 21.000 geïnteresseerden en groeit met de minuut.

Saxion
Hogeschool Saxion, met scholen in Apeldoorn en Deventer in de regio, ziet niets in de plannen van Van Boxtel. “Het wijzigen van de lestijden heeft enorme consequenties voor de bedrijfsvoering. Het is niet een kwestie van ‘verzet de lestijden maar’, dat vraagt om aanpassingen. Daarnaast bepaalt de NS niet de inrichting van het onderwijs”, stelt Rob Admiraal, woordvoerder Saxion.

“Het is dus niet aan de orde, dit jaar niet, volgend jaar acht ik de kans ook niet groot”, besluit Admiraal.

Windesheim
In Zwolle gaat er ook op korte termijn niets veranderen. “We zijn wel met onderzoeken bezig naar het optimaliseren van de toestroom van studenten, maar dat is zonder de NS”, vertelt Lex Kloosterman, woordvoerder Hogeschool Windesheim. “Ik kan natuurlijk niet in een glazenbol kijken of de NS over 2 maanden op de stoep staat, maar momenteel is er geen sprake van.”

Pilot in Zwolle
De christelijke hogeschool Viaa in Zwolle gaat wel vanaf collegejaar 2016-2017 een half uur later beginnen. In plaats van half 9, start de school om 9 uur. “We zijn momenteel in gesprek met gemeente en provincie om de onderwijstijd beter te benutten”, vertelt Bert-Jan Jonker van Viaa.

“De treinen richting Zwolle zitten rond 8 uur in de ochtend bomvol”, legt Jonker, Facilitair Manager uit. “Als we een half uur later beginnen, kunnen we het spreiden. Viaa heeft 1650 studenten, dus het effect zal beperkt zijn, maar er is behoefte aan een pilot.”

De school is samen met andere Zwolse hbo- en mbo-scholen in gesprek over het ontlasten van het treinverkeer binnen de projectgroep ‘Beter benutten spoor’. Cees Dijkhuizen, projectleider: “Het speelt hier in de regio. Vooral op de routes Enschede-Zwolle en Emmen-Zwolle zitten de treinen erg vol. Als dit zo doorgaat kan het zo zijn dat er studenten in de toekomst op stations blijven staan, dat willen we voorkomen.”