Volledig scherm
Logo van NS © ANP

Treinen vanuit Zwolle straks sneller en vaker naar het noorden

ZWOLLE - ProRail neemt voor een kwart miljard het spoor in Zwolle op de schop. Alle overtollige wissels en rangeersporen verdwijnen.

Treinen uit elke richting krijgen een eigen spoor en een eigen perron en hoeven elkaar niet meer te kruisen.

Tunnelbak
Tussen Zwolle en Herfte wordt het spoor verdubbeld. In Herfte zelf komt een tunnelbak voor de treinen naar Leeuwarden en Groningen. De Vechtdaltreinen naar Emmen gaan er overeen.

Niemand hoeft meer op elkaar te wachten, en dat is nu dagelijkse kost, zegt Martin de Vries van ProRail.

Overstaptijden
De snelheid op het emplacement gaat van 40 naar 60 en dan sneller naar 80 kilometer. De treinen naar het Noorden zijn bij Herfte al op een snelheid van 130 kilometer. Dat alles levert minuten tijdwinst in Zwolle op. Daardoor wordt een vierde trein per uur naar Leeuwarden mogelijk en kunnen overstaptijden op station Zwolle straks worden teruggebracht.

ProRail zet er vaart achter, in april start de inspraak voor de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte. Die moet eind 2020 helemaal klaar zijn. Een goed deel van de nieuwe sporen in het station Zwolle ligt er eind 2017 al. In het spoorboekje van 2018 zijn dan de eerste veranderingen zichtbaar, belooft ProRail.