Volledig scherm
Een Stint staat aan een kettingslot. © ANP

Nieuwe Stint te laat voor schoolseizoen in Zuid-Nederland: noord en midden mogen hopen

De verbeterde Stint komt voor Zuid-Nederland niet op tijd. Dat laat de fabrikant uit Nijkerk in een brief weten aan zijn klanten. Scholen en organisaties van kinderdagopvang in Noord- en Midden-Nederland mogen nog hopen dat de elektrische bolderkar op tijd wordt geleverd voordat het nieuwe schooljaar begint.

,,Maar we hebben wel tegen ze gezegd: zorg voor een plan B. Voor het geval dat het niet lukt.’’ Dat zegt Marloes de Ruwe, woordvoerder van de fabrikant van de Stint.

In een loods in Nijkerk werken bijna 30 mensen continu aan de verbeterde Stint. Het nieuwe type moet eerst door de keuring van de RDW komen, voordat de elektrische bolderkar de weg op mag met kinderen aan boord.

Keuring

De onderdelen voor de Stints 2.0 die zijn besteld voor het nieuwe schooljaar staan klaar in de loods in Nijkerk, weet De Ruwe. Montage van alle bolderkarren kan beginnen als de goedkeuring van de RDW binnen is en de fabrikant de officiële aanvraag voor de verbeterde Stint bij het ministerie heeft ingediend. De RDW kijkt ook naar het productieproces, weet De Ruwe. ,,Zodat niet alleen de eerste, maar ook alle volgende helemaal goed zijn.’’ 

Dinsdag liet verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen in een kamerbrief weten vaart te maken voor die procedure als de fabrikant de aanvraag indient. 

Tien kinderen

De minister had een maximum van 8 kinderen per Stint willen invoeren. Maar in de kinderopvang is het gebruikelijk om met groepen van tien te werken. De minister toont hiermee begrip voor die wens voor de korte termijn, laat een woordvoerder weten. Ze eist dan wel dat de bestuurder een verkeerscursus heeft gevolgd en ouder is dan 18 jaar.

Rijbewijs

Voor 2020 komt een rijtje nieuwe regels voor het gebruik van de Stint. Dan gaat het maximaal aantal passagiers alsnog van 10 naar 8. Bovendien komt daar in te staan dat de bestuurder een rijbewijs moet hebben.

De elektrische bolderkar kwam onder vuur te liggen na het ongeval in september 2018 in Oss, waarbij 4 jonge kinderen overleden.

Volledig scherm
Beeld uit februari dit jaar: demontage van Stints in een hal in Putten. © Ruben Schipper
Volledig scherm
Edwin Renzen, directeur van Stint Urban Mobility, tijdens een algemeen overleg met Tweede Kamerleden over de elektrische bolderkar. © ANP

Veluwe