Volledig scherm
(FOTO: GPD)

Verleg afrit A1 bij Hoevelaken

HOEVELAKEN - Het verleggen van de huidige afslag Hoevelaken in de richting Barneveld lost alle knelpunten op. En maakt dat de afslag Hoevelaken ook voor verkeer uit de richting Amsterdam en Zwolle kan blijven geopend.

Kosten van deze oplossing bedragen niet meer dan één miljoen euro. Het is bovendien, zo gaf de Stichting Hoevelaken Bereikbaar & Leefbaar te kennen tijdens een informatieavond in De Klepperman in Hoevelaken, een oplossing die door Rijkswaterstaat zelf is bedacht. Maar vervolgens niets mee is gedaan.

De Stichting twijfelt sterk aan de cijfers die door Rijkswaterstaat zijn verstrekt aan minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur. Daarin wordt onder meer aangegeven dat het verkeer op de bogen van het knooppunt met 87 procent toeneemt tot 2020. Maar dat cijfer strookt niet met de totale verwachte toename van het verkeer in en rond het knooppunt, zo heeft de stichting berekend.

Door de stichting werden gisteravond ook vraagtekens gezet bij de rechtsgeldigheid van het besluit van Rijkswaterstaat tot afsluiting van de afrit over te gaan.

Deze vloeit voort uit het Vathorst-convenant dat in 2000 werd afgesloten voor een termijn van tien jaar. Daarin was opgenomen dat de Energieweg moest worden aangepast. Maar ook dat in ruil voor de komst van de afslag Nijkerk-Zuid-Vathorst op rijksweg A28 de afslag Hoevelaken werd gesloten.

Maar inmiddels is de termijn van tien jaar verstreken en het convenant tussen het Rijk en de regio niet verlengd. Is het nog wel rechtsgeldig dan moet de Energieweg eerst worden aangepast. Deze werkzaamheden zijn niet voor 2014 gereed waardoor zelfs dan afsluiting medio 2013 van de afslag Hoevelaken uit den boze is, zo zegt de stichting.

Ook wordt gewezen op de enorme schade dit ontstaat. Het Bouwfonds heeft al berekend dat alleen de schade aan haar gronden met twee miljoen euro daalt door afsluiting van de afslag.

Nynke Kuiper van Rijkswaterstaat betwist dat het verlegging van de afslag mogelijk is. Dan komt de afrit te dicht bij de spoorlijn te liggen. Ook moet grond worden aangekocht. De kosten zullen, zo zegt Kuiper, ver boven de miljoen uitstijgen die de stichting noemt.

Veluwe