Volledig scherm
Het reeds versmalde deel van de Graafseweg, tussen Keizer Karelplein en Graafseweg tijdens de avondspits. © Paul Rapp

Geen meerderheid voor verdere versmalling Graafseweg

NIJMEGEN - De voorgestelde versmalling van de Graafseweg, van het spoorviaduct tot aan de Wolfskuilseweg, gaat er voorlopig niet komen. Tijdens de politieke avond bleek woensdag dat er geen politieke meerderheid voor is.

Cruciaal was het standpunt van coalitiepartij SP. Fractievoorzitter Hans van Hooft maakte duidelijk dat hij wil dat de Graafseweg veiliger wordt, maar niet door een verdere versmalling van vier naar twee banen. Hij denkt eerder aan een alternatief waardoor automobilisten worden gedwongen minder hard te rijden, zonder dat er wegcapaciteit verdwijnt. 

Hij oppert dat dynamisch verkeersmanagement een rol kan spelen: een groene golf als het dreigt vast te lopen en juist veel rood als het minder druk is. Dat moet automobilisten op den duur verleiden een andere route te kiezen: niet dwars door het centrum en Graafseweg maar via de S100 of zelfs via de snelwegen rond de stad. 

Met als voorstanders de coalitiepartijen GroenLinks en D66, plus de fractie van Partij voor de Dieren blijken er nu negentien voorstemmen voor de versmalling en twintig tegen. De gemeenteraad gaat er volgende week over stemmen.

Extra drukte door werk aan Waalbrug en Rijksweg

Wethouder Harriët Tiemens probeerde met name coalitiegenoot SP nog te overtuigen door er op te wijzen dat het nu geen goed moment is om te kijken of de versmalde Graafseweg werkt. Door werk aan de Waalbrug en de Rijksweg in Malden, plus ook nog eens regelmatig ongevallen op de A50, is het veel drukker in de stad dan normaal. ,,Het is daardoor inderdaad soms een chaos.”

De afgelopen weken kwam er een lange rij van insprekers naar het stadhuis. De bewoners van het deel van de Graafseweg dat versmald zou worden, hielden een pleidooi om die reconstructie toch vooral door te laten gaan. Dat moet de leefbaarheid en veiligheid verbeteren, en de snelheid van het autoverkeer omlaag te brengen.

Meer sluipverkeer in Hazenkamp en Groenestraat 

Andere insprekers waarschuwden juist voor de gevolgen van verdere versmalling: meer files en stilstaand verkeer. Bewoners van het voorste traject van de Graafseweg lieten weten dat het niet veiliger is geworden sinds dat deel is versmald. Regelmatig ontstaat er chaos bij kruispunten en invoegpunten. Bewoners van Groenestraat en Hazenkamp beklaagden zich er over dat er veel meer sluipverkeer door hun wijk rijdt.