Volledig scherm
De terrassen op de Grote Markt zijn niet te missen voor toeristen. © Bert Beelen

Groene lijn van 8 kilometer langs alle attracties in centrum Nijmegen

NIJMEGEN - Voor dagjesmensen en andere toeristen wordt een opvallende groene lijn van 2,5 centimeter breed door het stadscentrum geschilderd. Bezoekers die het traject van circa 8 kilometer volgen komen langs alle attracties en bezienswaardigheden van Nijmegen. 

Het gaat dan om monumentale gebouwen, parken, musea en andere culturele hotspots, kunstwerken, leuke winkels en gezellige cafeetjes.

Toeristen die de groene belevenisroute volgen, leren zo de stad gratis kennen zonder dat ze een officiële gids of routeboekje nodig hebben. Onderweg komen zij informatieborden tegen en zogenoemde objectenbeeldjes, die de naam ‘Krupertjes’ krijgen.

In Nantes werkt het prima

Het idee van zo’n  laagdrempelige route door de stad is afkomstig van het Franse Nantes, waar al jaren La Ligne Verte bestaat. ,,Beter goed gejat dan slecht bedacht”, legt wethouder Monique Esselbrugge van economie uit.

Zij ziet de groene route door het centrum van Nijmegen als een goede vorm van citymarketing. ,,In Nantes werkt dat prima. Daar wordt La Ligne Verte in vrijwel alle online en offline reisgidsen genoemd.” 

De toeristische belevenisroute die bezoekers van de stad langs alle bezienswaardigheden van het Nijmeegse centrum voert, loopt niet over de Waalkade, Ziekerstraat, Hertogstraat, Molenstraat, Broerstraat en Houtstraat. ,,Het gaat nog maar om een conceptroute”, volgens wethouder Monique Esselbrugge. 

Een beetje nuilen  is goed voor naamsbekendheid 

Volledig scherm
Ook op de route: Kronenburgerpark. © Paul Rapp

Ze gaat er dan ook vanuit dat er nog vele discussie ontstaan over het traject. ,,Een ondernemer wil juist dat de route wel langs hun deur komt, een bewoner ziet die groene lijn juist liever ergens anders.” 

Een beetje reuring de komende tijd is goed voor de naamsbekendheid van de groene lijn, vindt de gemeente. Het ‘nuilen’ gaat waarschijnlijk niet alleen over de route maar bijvoorbeeld ook over de lelijke groene lijn door de stad.

Er staan al vele verschillende en diverse wegwijzers in de stad, maar de ervaring in onder meer Nantes leert dat het trekken van een eenvoudige groene lijn heel doeltreffend kan werken.

Bezoekers worden gericht door de stad geleid en hoeven zo niets te missen. Het is zelfs leuk voor mensen die de stad al langer kennen maar zo toch nog altijd verborgen gebleven bouwwerken en attracties kunnen ontdekken.

Gratis werkt het beste

Het moet tegelijk een echte belevenisroute worden: onderweg moeten wandelaars of fietsers iets te doen hebben of anderen kunnen ontmoeten.

Zo kan de route verlevendigd worden met tijdelijke kunstinstallaties of evenementen die op diverse locaties plaatsvinden. Het principe werkt het best als alles gratis is, al moet er wel entree betaald worden voor musea en uiteraard ook voor een drankje met hapje in een leuke horecagelegenheid.  

De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement