Volledig scherm
PREMIUM
Drukte in Nijmegen wegens de onderhoudswerkzaamheden aan de Waalbrug. © Gerard Verschooten

Nijmegen haalt alles uit de kast voor een bereikbare stad

NIJMEGEN - Het verkeer in de stad loopt straks hopeloos vast, als Nijmegen geen maatregelen treft. Tot 2035 nemen het aantal inwoners en de bedrijvigheid toe, zodat er zonder ingrijpen misschien wel een kwart meer auto's gaan rijden. De gemeente heeft een lange reeks plannen en ideeën op papier gezet om dat te voorkomen. Hier de acht meest opvallende.

1. Minder auto’s in binnenste ring van de stad

▲ Omdat auto’s via De Oversteek rijden, is het minder druk in de binnenste ring van de stad. Foto: Erik van 't Hullenaar

De opening van stadsbrug De Oversteek in 2013 heeft tussen geleid tot een flinke daling van het autoverkeer binnen de ring van doorgaande wegen als Energieweg, Neerboscheweg, Weg door Jonkerbos en Grootstalselaan. Uit metingen blijkt dat in 2017 bijvoorbeeld op de Weurtseweg 53 procent minder auto's zijn gaan rijden dan tien jaar eerder, op de Tunnelweg 16 procent en de Graafseweg 19 procent. ,,Dat was voorspeld en dat is dus ook gelukt”, aldus wethouder Harriët Tiemens. Het streven is om dat autoverkeer door de stad verder terug te dringen door ervoor te zorgen dat verkeer dat niet in het centrum moet zijn, niet meer via Waalbrug en Keizer Karelplein gaat. Bezoekers die wel in het centrum moeten zijn, worden verleid om vaker te fietsen en te lopen of met de trein of bus te komen. Als ze dan toch met de auto komen, zouden ze aan de rand van de binnenstad moeten parkeren op transferia. Zo wordt net buiten de Hezelpoort een nieuwe parkeergarage gebouwd. Tiemens: ,,We zijn aan het onderzoeken of we garage Mariënburg alleen door centrumbewoners kunnen laten gebruiken.”

2. Centraal Station krijgt metamorfose

▲ Nijmegen is één van de drukste station in het land. Foto: Paul Rapp

Het Nijmeegse station is één van de drukste van het land en wordt binnen enkele jaren compleet gereconstrueerd. Het gebouw wordt aangepakt zodat treinreizigers zich gemakkelijker kunnen verplaatsen, het Stationsplein wordt anders ingericht zodat fietsers, voetgangers en bussen elkaar minder in de weg zitten en er wordt een tweede ingang gecreëerd aan de westzijde, de ‘achterkant’ van het station.

3. Nieuw Station Heyendaal kan meer passagiers aan

▲ Station Heyendaal. Foto: Bert Beelen

De groei van het aantal scholieren en studenten dat met de trein naar de campus reist, schreeuwt om een herinrichting van Station Heyendaal. Planvorming en financiering zijn al ver gevorderd. Binnen vijf jaar moet het nieuwe station, dat meer passagiers kan verwerken, klaar zijn. Nieuwe trappen leiden dan naar de Heyendaalseweg leiden, er wordt een lift gebouwd, er komt meer ruimte om fietsen te stallen.

4. Netwerk van snelfietsroutes vervolmaken

▲ Snelfietsroute Nijmegen-Beuningen. Foto: Eveline Van Elk

Door de opkomst van de e-bikes en nog snellere speedpedelecs (40 kilometer per uur) wordt het steeds aantrekkelijker om met de fiets naar de stad te forenzen, zeker over afstanden tot 15 kilometer en misschien zelfs veel meer. Nijmegen behoort tot de ‘ambitieuze fietssteden’ die samen hebben uitgesproken het fietsveer tot 2027 met 20 procent te laten groeien. Eén van de maatregelen is om het netwerk van snelfietspaden, dat al grotendeels klaar is, te vervolmaken. Er staan zeventien snelle fietsroutes ingetekend, lokaal binnen de stad en richting Beuningen, Arnhem, Elst, Groesbeek en Malden.

5: P+R’s worden aantrekkelijker

▲ Foto: Martin Ommering

Er zijn al twee P+R's in de stad, maar die worden nog niet veel gebruikt. Bij de parkeerplaats van Pathé Nijmegen in Ressen is het regelmatig nog wel redelijk druk, maar de Park + Ride bij Station De Goffert is nauwelijks in beeld bij forenzen. ,,De bereikbaarheid is blijkbaar nog goed”, concludeert wethouder Tiemens. Mocht het de komende jaren drukker worden, zijn al nieuwe gebieden in beeld waar auto's achtergelaten kunnen worden, allemaal buiten de verkeersring S100 in Nijmegen. Uit landelijk onderzoek is gebleken dat succesvolle P+R’s, zoals in Den Bosch, goed bereikbaar zijn, een snelle verbinding met het centrum hebben en op een locatie liggen waar iets te doen is, bij een winkelcentrum bijvoorbeeld.

6: Elektrisch delen van auto’s, fietsen en scooters

▲ De elektrisch BMW als deelauto. Foto: BD

Veel inwoners stappen automatisch in hun eigen auto. Het kostechter veel minder (parkeer)ruimte in de stad als forenzen auto’s, fietsen, scooters en bakfietsen met elkaar delen. Bedrijven kunnen meerdere vervoersmiddelen aanbieden, het liefst elektrisch, waardoor de klanten kunnen kiezen en zelf hun voertuig niet allemaal ergens hoeven te parkeren. Binnen twee jaar moeten er in de stad al tien zogenoemde e-Hubs zijn, knooppunten in de wijk waar diverse vormen van elektrisch vervoer te huur zijn. Er zijn al tien potentiële locaties in beeld, vier daarvan in Noord: De Klif, Vossenpels, Het Eikpunt en Hof van Holland, drie in het centrum: Museumkwartier, aan de westzijde van het station en Metterwane, en verder in het Waalfront, Hengstdal en Dukenburg.

7: Hoogwaardig Openbaar Vervoer

▲ Drukke Breng-bus in de ochtendspits. Foto: Paul Rapp

Nijmegen streeft naar een net van acht hoofdlijnen met het station en Heyendaal als twee centrale punten. De bussen op deze lijnen rijden minimaal zes keer per uur in de spitsuren, hebben betrouwbare reistijden en comfortabele haltes. Deze acht zogenoemde HOV-lijnen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) rijden richting Arnhem, Emmerich, Groesbeek, Gennep, Druten en Grave. Verder streeft de gemeente er naar elke wijk rechtstreeks met het station of het centrum te verbinden met een bus die minimaal twee keer per uur rijdt. Aanvullend wordt een flexibel systeem ontwikkeld die buslijnen vervangen die te weinig passagiers hebben.

8: Lopen is ook fijn

▲ Voetgangers op de Van Schaeck Mathonsingel. Foto: Gerard Verschooten

Na de fietser krijgt de voetganger nu ruim baan in de stad. Bezoekers die minder dan 7,5 kilometer afleggen, moeten verleid worden te gaan wandelen. Nu doet nog maar 27 procent van de forenzen dat. Meer looproutes naar het centrum zijn veilig, comfortabel en recht. De route heeft een glad wegdek, is schaduwrijk en ondervindt geen hinder van auto’s. Buiten het centrum wil Nijmegen verder de looproutes rond scholen, verzorgingstehuizen, wijk- en winkelcentra

De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement