Volledig scherm
NS terrein naast Graafsebrug met treinen. © Gerard Verschooten

NS wil verkoop van in Nijmegen wegroestende Buffel-treinen terugdraaien

NIJMEGEN - De NS stapt naar de rechter om de verkoop van 48 dieseltreinen aan een Roemeens bedrijf ongedaan te maken. Deze zogenoemde Buffel-treinen staan al anderhalf jaar gestald bij het station van Nijmegen, tevergeefs wachtend om naar Roemenië gereden te worden. De treinen moeten weg omdat ProRail aan het werk wil op het terrein.

,,We hebben er geen vertrouwen in dat de treinen voor 1 oktober zijn weggehaald, als ProRail met de werkzaamheden wil beginnen’’, zegt een woordvoerster van de NS.

Volledig scherm
NS terrein naast Graafsebrug met treinen. © Gerard Verschooten

,,Wij voelen ons verantwoordelijk voor de situatie.’’ Daarom ziet NS zich genoodzaakt naar de rechter te stappen om het eigendom van de treinen terug te krijgen van het Roemeense bedrijf Ferotrans. Dat heeft de treinen al betaald. Daarom kunnen machinisten van de NS de treinen niet zo maar even wegrijden.  

Mocht NS gelijk krijgen bij de rechter, dan is nog niet duidelijk of de Roemenen hun geld terugkrijgen. NS wil daar nu geen uitspraak over doen. 

Vervoer ingewikkelder dan gedacht

Volledig scherm
NS terrein naast Graafsebrug met treinen. © Gerard Verschooten

NS heeft in 2017 48 treinstellen van het type DM’90, met koosnaam Buffel, verkocht aan de Roemeense vervoerder. Destijds is volgens de NS afgesproken dat het materieel voor half maart 2018 opgehaald zouden worden uit Nijmegen. 

Daar zijn de overtollig geworden dieseltreinen in lange rijen gestald nabij het station. Ferotrans zou daarop hebben aangegeven dat het vervoer naar Oost-Europa ingewikkelder was dan die vooraf had ingeschat. Sindsdien is geen van de treinen opgehaald en staan ze weg te roesten. Ze zijn deels ten prooi gevallen aan graffiti-spuiters. Volgens omwonenden overnachten er soms mensen in.

Het bewuste opstelterrein is eigendom van ProRail, die daar in oktober werkzaamheden aan het spoor wil uitvoeren. Daarvoor moeten alle treinen weg zijn. 

Ontploffing

De geparkeerde Buffels waren april dit jaar landelijk nieuws nadat een zware ontploffing een grote ravage had aangericht in een van de treinen. Later bleek een man zichzelf bewust om het leven te hebben gebracht met een vuurwerkbom.  

De Buffels waren de laatste dieseltreinen van de NS, die al het materieel heeft geëlektrificeerd. De treinen reden onder andere in de Achterhoek en op de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo. Eén exemplaar is al eerder overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Teleurstelling

De NS zegt ‘teleurgesteld’ te zijn in de hele gang van zaken. ,,We hebben deze treinen juist verkocht, omdat ze nog een goed tweede leven kunnen hebben in Roemenië.’’ Ferotrans is niet bereikbaar voor een reactie. NS heeft eerder dieseltreinen verkocht aan een concurrent  van Ferotrans. Deze zogenoemde Wadlopers rijden wel rond in het Oost-Europese land. De rechtszaak dient op 20 september. 

De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement