Volledig scherm
2018-04-03 13:22:20 SCHIPHOL - Een vliegtuig van KLM op het platform van Schiphol. ANP ROBIN UTRECHT © ANP

Stikstofstrijder opent aanval op Schiphol: ‘20 procent vluchten is illegaal’

Een vijfde van de vluchten van en naar Schiphol zijn illegaal en moeten zo snel mogelijk gestopt worden. Dat stelt de Nijmeegse milieuorganisatie MOB van Johan Vollenbroek, die betrokken ministeries verzoekt tot handhaving over te gaan.

Volgens Vollenbroek beschikt Schiphol ten onrechte niet over een natuurvergunning. Het aantal vliegbewegingen (starts en landingen) nam in 2018 toe tot net geen 500.000. Bij gebrek aan een natuurvergunning gaat MOB er op basis van jurisprudentie vanuit dat er toestemming is voor maximaal 400.000 vliegbewegingen per jaar, aldus Vollenbroek in een brief aan betrokken ministeries. ,,Dit betekent dat 100.000 vliegbewegingen per jaar illegaal zijn.’’

MOB wil dat de ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en Carola Schouten (Natuur) tot handhaving overgaan en het aantal vliegbewegingen ‘op zo kort mogelijke termijn’ terugbrengen tot maximaal 400.000 per jaar. Groei van de huidige 500.000 vliegbewegingen naar 540.000 dit jaar, zoals Schiphol wil, acht MOB uitgesloten. 

Nieuwe pier onzeker

Momenteel bouwt Schiphol aan een nieuwe pier en terminal. Voor zover Vollenbroek kan nagaan is hiervoor geen passende beoordeling gemaakt en is het de vraag of deze bouw kan doorgaan.

Vollenbroek is verbaasd dat Schiphol geen natuurvergunning heeft. ,,De luchthaven zorgt voor een bijzonder grote uitstoot van stikstofverbindingen en heeft een forse negatieve invloed op een groot aantal natuurgebieden in tenminste drie provincies.’’ 

Ook heeft de uitstoot van de vliegtuigen volgens het RIVM duidelijke effecten op de gezondheid van kinderen en ouderen die in de buurt van Schiphol wonen, aldus Vollenbroek. Mede dankzij rechtszaken van de Nijmegenaar zette de Raad van State in mei een streep door het landelijke stikstofbeleid. Daardoor kunnen 18.000 bouwprojecten vooralsnog niet worden uitgevoerd.

Kamer niet geïnformeerd

Volgens MOB heeft de minister woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer ten onrechte niet vermeld dat Schiphol geen natuurvergunning heeft, terwijl die voor de huidige exploitatie en voor de uitbreiding wel noodzakelijk is. 

De minister heeft de Kamer ook niet geïnformeerd dat voor de nieuwe pier en terminal geen passende beoordeling is gemaakt, zegt Vollenbroek. ,,Onduidelijk is waarom de bouw hiervan wel door zou kunnen gaan, terwijl de voortgang van 18.000 andere projecten ter discussie staat.’’