Volledig scherm
PREMIUM
‘Rond de eeuwwisseling was de Marikenstraat nog in de afrondende fase.’ Archieffoto © DG

't Plein: Nijmegen in 2040

COLUMNMedio november stond het Nijmegen van 2040 in diverse bijeenkomsten centraal. Hoe lastig is het om toekomstbeelden te schetsen? Ach, ik blader dan altijd eerst enkele decennia terug. Hoe stond Nijmegen er bijvoorbeeld voor rond de eeuwwisseling? 

Rob Jaspers

Rob Jaspers, oud-journalist voor de Gelderlander, schrijft als bevlogen kenner en betrokken inwoner van Nijmegen over wat er speelt in zijn stad. In 2014 werd hij uitgeroepen tot Nijmegenaar van het Jaar.
Klik voor eerdere columns

De Marikenstraat was nog in de afrondende fase. Rivierpark Lent stond niet op de agenda. Er was pas net een bouwstart in de Waalsprong gemaakt. Over een extra stadsbrug werd heel voorzichtig gesproken. Velen wilden er niks van weten, pleitten juist voor een verlenging van de A73 over de Waal.

Het Valkhofmuseum was pas een jaartje open. Het Ooypoortbruggetje, die snelle toegang naar de Waalstrandjes en de fantastische natuur van de Stadswaard, was er nog niet. Plein 1944 was een kaal, akelig plein, de Lange Hezelstraat een stille doodse straat. Nog niemand droomde van wonen aan het Waalfront West. Hier maakte Honig nog volop soep.

Het nieuwe Doornroosje stond nog niet ingetekend bij het NS-station. Nijmegen leefde rond 2000 feitelijk nog met de rug naar de Waal. En nu is Nijmegen een stad aan twéé oevers. De Waal stroomt door Nijmegen.

Onze 2000 jaar oude woonplek is in twintig jaar dus razendsnel veranderd. Waar dromen we nu van? In de discussies ging het vaak over de vernieuwingskansen van het stationsgebied (oost- en westzijde) en de spoorkuil.

Maar velen geloven ook in een heropleving van het nu nog vergrijsde en eentonige Dukenburg. Vooral de omgeving van het Maas-Waalkanaal biedt kansen voor spannende woonprojecten. Daarmee lokt Dukenburg straks jonge gezinnen, starters én studenten. Wonen en werken worden in dit stadsdeel vaker gecombineerd. Bovendien zijn Dukenburg én Lindenholt in 2040 ook echt verbonden met de universiteitscampus en het stadscentrum via snelle routes, zeker voor e-bikes.

Kortom, Nijmegen blijft zich vernieuwen, ook na de afronding van Waalsprong en Waalfront.

De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement