Volledig scherm
Stef de Grood is met de fiets hard gevallen in de Laauwikstraat in Lent. De Grood wilde fietsers inhalen en bij het passeren van de verhoogde rijbaanscheiding ging het mis. Het voorwiel bleef achter de hoge rand steken. De toplaag van het rode asfalt van de fieststraat is door met name vracht- en busverkeer danig beschadigd geraakt. © Paul Rapp

Wijkraad Lent eist direct aanpak gevaarlijke middenberm fietsstraat

NIJMEGEN - Wijkraad Lent vindt het onacceptabel dat de gemeente Nijmegen mogelijk nog jaren wacht met het verkeersveilig maken van de middenberm in de Laauwikstraat, een drukke fietsstraat door Lent. 

Voorzitter Brigitte Rutten van Wijkraad Lent: ,,Het is te gek voor woorden dat er eerst nog méér (ernstige) ongelukken moeten gebeuren. Wij dringen aan op spoedige maatregelen.”

De middenberm is een soort verhoogde stenen rand. De gemeente heeft laten weten pas maatregelen te willen nemen als de asfaltlaag vervangen moet worden. Dat kan volgens de wijkraad nog jaren duren. Dit, terwijl er door deze middenberm al talloze argeloze fietsers onderuit zijn gegaan. De wijkraad wijst erop dat bij dit soort valpartijen de gemeente aansprakelijk is.  

Ernstig gewond

In Lent en Oosterhout liggen fietsstraten waar auto's ‘te gast’ zijn. Lentenaar Stef de Grood raakte onlangs ernstig gewond toen hij met zijn fiets de middenberm overstak om fietsers voor hem te passeren. 

Navraag bij de gemeente leert de wijkraad dat veel meer fietsers door hobbelig asfalt en een ongelijke middenberm onderuit zijn gegaan. De gemeente zegt dat over de Laauwikstraat zeven keer vergelijkbare incidenten zijn gemeld. ,,Uit reacties op berichtgeving in de media blijkt dat er véél meer incidenten zijn geweest dan ‘slechts’ 7”, stelt Wijkraad Lent.

Roekeloos fietsgedrag

Schade aan het wegdek is mogelijk veroorzaakt door zwaar vracht- en busverkeer dat ook over de fietspaden rijdt. Een opmerking van wijkmanager Ed van Dael dat sprake kan zijn van roekeloos fietsgedrag, is de bewoners in het verkeerde keelsgat geschoten. ,,Het moet mogelijk zijn om over de middenberm andere fietsers in te halen, zonder dat daar letsel door ontstaat.”