De Lelylijn moet de reistijd tussen het noorden en de Randstad flink verkorten. Flevoland verwacht mee te kunnen profiteren met een nieuw station in Emmeloord.
Volledig scherm
PREMIUM
De Lelylijn moet de reistijd tussen het noorden en de Randstad flink verkorten. Flevoland verwacht mee te kunnen profiteren met een nieuw station in Emmeloord. © DVHN

Europa opent ‘noodzakelijke’ deur naar extra miljarden voor aanleg Lelylijn

De deur naar extra miljarden voor aanleg van de Lelylijn gaat open. Europese ministers van transport besluiten vandaag hoogstwaarschijnlijk dat de nieuwe spoorverbinding van Lelystad naar Groningen onderdeel wordt van een Europees netwerk.

6 reacties

  • Lydia Waterreus

    2 maanden geleden
    En wat zou het mooi zijn als het oude plan om er een magneet zweeftrein traject aan te leggen, en zoals eerder voorgesteld, door te trekken naar Duitsland (500Km/uur). En dus niet alleen een snelle verbinding voor personen vervoer, maar tevens voor goederen vervoer. Dat maakt pas echt verschil in de verduurzaming die dit land voor ogen heeft. Een goed voorbeeld dat dit mogelijk is is de Shanghai Transrapid die al jaren operationeel is en zeer succesvol.
  • Daniel De Boer

    2 maanden geleden
    wj van den van den Belt Dat is een bedrijf, Schiphol. Overigens doet die luchthaven het voor de kleinere luchtvaart nog altijd goed. Het zal altijd een succesvolle luchthaven blijven, maar wellicht niet voor grotere vluchten helaas (verdeling van het luchtruim i.p.v alles over nieuwe routes & de randstad gooien = verkeerd imo) Andre Eggerding Flevoland, vooral Lelystad en Emmeloord, maar ook Drachten, de noordelijke provincies. In essentie, miljoenen mensen. Klaar nu.
  • evert koekkoek

    2 maanden geleden
    @Andre Eggerding, Wie er baat bij hebben? In de eerste plaats de aannemers en bouwers die dit traject gaan aanleggen en daarna de reizigers die comfortabel en snel tussen hun geliefde randstad dorpjes en het noorden kunnen forensen.
  • Andre Eggerding

    2 maanden geleden
    @ Marja Van Dantzig,wie hebben er baat bij de Lelylijn?
  • Marja Van Dantzig

    2 maanden geleden
    Eerst zien en dan geloven,dit staat al ongeveer 40 jaar in de planning. Het zou wel tot te juichen zijn als het doorgaat.