Het terpdorpje Middelbuurt op Schokland.
Volledig scherm
PREMIUM
Het terpdorpje Middelbuurt op Schokland. © Foto Freddy Schinkel

Schokland is een mooi verhaal, maar nog geen sterk merk

Stond de afgelopen periode in het teken van het behoud van Schokland, nu is het tijd om het voormalige eiland bekender te maken. Dat staat in een nieuw plan waar meerdere partijen achter schuilgaan. ,,Schokland moet een sterk merk worden.’’  

Polderbewoners willen nog wel eens bescheiden zijn over hun gebied, zegt Marcella Marinelli, coördinator Werelderfgoed Schokland bij de gemeente Noordoostpolder. Absoluut niet nodig, vindt ze. ,,De drooglegging van de polder, Schokland... Voor mensen uit het buitenland is dat zó bijzonder. Dat mogen we meer uitdragen.’’ Het nieuwe managementplan voor Schokland, het derde, geeft het goede voorbeeld. Alle bij het voormalige eiland betrokken partijen (denk aan gemeente, waterschap en Flevolandschap) beschrijven hierin wat er de komende zes jaar met Schokland moet gebeuren. Een van de speerpunten is Schokland beter op de kaart zetten, zegt Marinelli.

Flevoland