Volledig scherm
PREMIUM
De bovenbazen van Stella uit Nunspeet: Daan van Renselaar (rechts) en Wilco van de Kamp.

Dit zijn Wilco en Daan, de jonge sterren van elektrische fietsen-gigant Stella

interviewAcht jaar geleden sleutelde Daan van Renselaar zijn eerste e-bike in elkaar. In het spreekwoordelijke schuurtje achter z’n ouderlijk huis. Nu stuurt hij met Wilco van de Kamp vierhonderd man aan. Stella Fietsen in Nunspeet is leider in een markt die uit z’n voegen barst. 

Nunspeet is in feite de natuurlijke biotoop voor de e-bike. Op weg naar Stella zie je al zo drie stelletjes rijden in dit oord van bossen, pannenkoekenhuizen en overstekende zwijnen - op identieke fietsen en in identieke regenkleding uit de rekken van de ANWB. Senioren met veel tijd en een goedgevulde portemonnee.

Nog veel meer van die stelletjes staan bij het glazen en stalen gebouw van Stella Fietsen, dat met megaletters een groot zelfbewustzijn uitstraalt. Niet van dat calvinistische dat Nunspeet ook tekent (van klein en stilletjes en doe maar normaal). Buiten staan veertig elektrische fietsen in het gelid voor klanten die ze vanmiddag komen halen. De eersten komen al, opgetogen alsof het sinterklaasavond is, terwijl ze de fietsen (999 tot 2800 euro) toch echt zelf afrekenen.

  1. Hoogleraar: Bomenkap is niet oorzaak van het verdwijnen van bos, maar de Natuurwet
    PREMIUM

    Hoogleraar: Bomenkap is niet oorzaak van het verdwijnen van bos, maar de Natuurwet

    Er zijn kritische kanttekeningen te plaatsen bij de petitie van duurzaamheidsorganisatie Urgenda en zestig natuurorganisaties om een verbod in te stellen op grootschalige bomenkap, aldus hoogleraar bosecologie en bosbeheer (Wageningen Universiteit) en adviseur bij Staatsbosbeheer Frits Mohren. Dat Staatsbosbeheer haar eigen beleid nu onder een vergrootglas legt, noemt Mohren desondanks ‘verstandig’. ,,Maar de reguliere houtkap is van een heel andere orde van grootte dan nu wordt voorgespiegeld.”

Veluwe