Volledig scherm
Het plaatsen van de vangrail in de middenberm van de A28 heeft vertraging opgelopen. © Freddy Schinkel

Plaatsen vangrails langs A28 tussen Wezep en Nunspeet duurt langer dan verwacht

Het plaatsen van vangrails langs de A28 tussen Wezep en Harderwijk duurt langer dan verwacht. Rijkswaterstaat heeft tot eind februari nodig om de snelweg veiliger te maken. De reden? Een klus in het zuiden kreeg in december voorrang.

De vangrails wordt geplaatst in de middenberm. Het moet voorkomen dat auto’s die van de weg raken direct in de struiken belanden. Een ritje over de snelweg laat zien dat waar het ijzer is geplaatst, het de eerste auto’s al uit de bosschage heeft gehouden op het deel van Wezep naar ’t Harde. Gezien de bandensporen in de berm en een deuk in de vangrails op dezelfde plek. Op 21 november is Rijkswaterstaat begonnen met de klus, die medio december klaar had moeten zijn.

Werk aan midden- en buitenberm

Door de vertraging voert Rijkswaterstaat in de komende maanden meerdere werkzaamheden tegelijk uit. Zo wordt ‘s nachts verder gegaan met het plaatsen van vangrails en het snoeien in de middenberm. Tegelijkertijd wordt overdag begonnen met groot onderhoud aan de buitenberm. In een strook van dertien meter vanaf de rijbaan verdwijnen alle obstakels, zoals bomen en struiken. Dit is om de veiligheid te vergroten. 

Verkeer heeft ‘geen’ tot ‘weinig’ hinder van de werkzaamheden, stelt Rijkswaterstaat.

Brandsingel

Het kappen en snoeien moet op 15 maart klaar zijn, want dan begint het broedseizoen. De werkzaamheden hebben niets te maken met de omstreden brandsingel die de brandweer wil aanleggen. Die is voorlopig uitgesteld. Betrokkenen, zoals gemeenten en Veiligheidsregio, zijn nog steeds met elkaar in gesprek over de nut en noodzaak van het plan om alle loofbomen te kappen in een streek van tachtig meter breed en ruim dertig kilometer lang tussen Wezep en Harderwijk.

Veluwe