Volledig scherm
Het fietspontje dat in de zomer op en neer pendelt tussen Nunspeet en Biddinghuizen biedt ruimte aan twaalf passagiers. © Gastvrije Randmeren

Vooralsnog geen tweede fietspont tussen Hulshorst en Biddinghuizen

Er wordt voorlopig geen tweede fietspontje in de vaart gebracht op het Veluwemeer. ,,Deze zomer gaan we niet meer halen’’, weet Rita Braam, directeur van Stichting Gastvrije Randmeren. ,,Maar we hebben nog altijd de intentie om een tweede pontje in te zetten.’’

De Paddegat IV, die tussen mei en oktober op en neer pendelt tussen Hulshorst en Biddinghuizen, heeft plek voor twaalf passagiers. De oversteek duurt ongeveer 25 minuten, wat betekent dat het pontje één keer per uur heen en weer vaart. Dat is te weinig, vindt Gastvrije Randmeren. ,,Wie het pontje mist, moet nu een uur wachten. Dat is gewoon te lang”, vindt Braam.

Daarom wordt nagedacht over uitbreiding van de capaciteit. De gemeenten Dronten en Nunspeet staan in principe welwillend tegenover het plan. Hetzelfde geldt voor de provincies Flevoland en Gelderland. 

Geen tweede pont

Ondanks dat alle neuzen dezelfde kant op lijken te staan, wordt er vooralsnog geen tweede pont in de vaart gebracht. ,,Zover zijn we simpelweg nog niet’’, zegt Braam. ,,Daar komt namelijk een hoop bij kijken. We moeten het bijvoorbeeld nog eens worden over de financiering. En zelfs als we nu alles op alles zetten om het voor elkaar te krijgen, dan gaan we deze zomer alsnog niet halen. Een tweede schipper heeft immers een groot deel van het seizoen gemist en heeft nog slechts tot oktober de tijd om geld te verdienen. Dat is voor hem nauwelijks aantrekkelijk.’’

Braam kan op dit moment niets beloven, maar ze heeft goede hoop dat een tweede pontje in 2020 in de vaart kan worden gebracht. 

  1. Zweefvliegclub Flevo na vijf jaar praten terug bij af

    Zweefvlieg­club Flevo na vijf jaar praten terug bij af

    Zweefvliegclub Flevo in Biddinghuizen ziet steeds meer deuren voor zich dichtslaan. Aan de plannenmakerij voor verhuizing naar de omgeving van Nunspeet moest plotseling een einde komen door een gewijzigd standpunt van de gemeente en daaroverheen een onverwacht bezwaar van de luchtmacht. Bovendien werd een bezwaar tegen de plaatsing van windmolens pal langs het eigen vliegveld verworpen. Een reëel alternatief voor de Flevolandse zweefvliegers lijkt er niet te zijn. „Na vijf jaar praten zijn we nog geen steek verder”, zegt voorzitter Joop Ramaekers.
  2. Tienduizenden accu’s in zeecontainers: Hoe moet het verder met de accuopslag van Stella in Nunspeet?
    PREMIUM

    Tienduizen­den accu’s in zeecontai­ners: Hoe moet het verder met de accuopslag van Stella in Nunspeet?

    Een jaar na de allesverwoestende brand in een accuopslag van Stella Fietsen in Nunspeet liggen nog altijd tienduizenden risicovolle fietsaccu's in zeecontainers. Omwonenden maken zich intussen zorgen over de noodopslag en de gevolgen van een nieuwe brand. Hoogleraar Ira Helsloot, dé autoriteit op het gebied van brand- en crisisbestrijding, stelt: ,,Dit is een onwenselijke situatie.” Stella en de brandweer benadrukken dat het gaat om ‘aanvaardbare risico's’.

Veluwe