Volledig scherm
De A28 bij 't Harde, met de kenmerkende bosschage in de middenberm. © Freddy Schinkel

Voorlopig streep door massale bomenkap langs A28 tussen Wezep en Harderwijk

UpdateDe massale bomenkap langs de A28 op de Noord-Veluwe gaat voorlopig niet door. Betrokkenen zijn het oneens over de omvang van de ingreep. Het gevolg is dat de middenberm grotendeels ongemoeid blijft en dat naaldbomen aan de zijkant voorlopig blijven staan in een strook van 80 meter breed en 30 kilometer lang.

Voor hoelang de bomenkap is uitgesteld, is onduidelijk. Wegbeheerder Rijkswaterstaat hoopt op enkele weken. Maar die periode kan zomaar enkele maanden worden. ,,Het is afhankelijk van de planning van de aannemer en het broedseizoen hijgt in de nek”, zegt woordvoerder Jasper Konijnenbelt. Tussen 15 maart en 15 juli is bomenkap zéér beperkt toegestaan. De kans is reëel dat pas na de zomer de bijl in de eerste boom gaat.

Omstreden

De forse ingreep tussen Wezep en Harderwijk is omstreden. De Noord-Veluwse gemeenten en provincie Gelderland vrezen dat een kaalslag plaatsvindt langs de snelweg. De tientallen kilometers lange groene middenberm en de bossen ernaast worden gezien als een karakteristiek stukje Veluwe. Een traject waarop ook automobilisten met haast de Gelderse natuur kunnen beleven.

Volledig scherm
Critici vrezen een kaalslag langs de A28 tussen Wezep en Harderwijk door massale bomenkap in de midden- en zijberm. © Freddy Schinkel

Rijkswaterstaat wil de karakteristieke middenberm kappen om de verkeersveiligheid te vergroten. Het voorkomt dat een auto die van de weg schiet direct tegen een boom of struik knalt. De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland wil van alle naaldbomen af. Het gevolg is een brandcorridor die ervoor zorgt dat een bermbrandje geen grote natuurbrand kan worden. Dat risico wordt groter door de hete en droge zomers, stelt de VNOG.

Vangrails

Afgesproken is dat Rijkswaterstaat op dinsdag 20 november begint met het verbeteren van de verkeersveiligheid. In de middenberm worden alleen struiken gekapt in een strook van twee meter naast het asfalt en wordt vangrails geplaatst. De rest blijft vooralsnog staan.

,,Het eerste idee was dat alles kaal zou worden. Nu is er extra tijd om met Rijkswaterstaat te kijken welke bomen goed genoeg zijn om te laten staan”, is wethouder Marije Storteboom van Nunspeet tevreden. ,,Maatwerk dat we volgens mij het beste in het voorjaar kunnen doen. Dan is het niet zo donker en zijn we beter in staat om te beoordelen.”

Volledig scherm
De karakteristieke middenberm van de A28 tussen Wezep en Harderwijk. © Freddy Schinkel

In de zijbermen wordt gekapt in een strook van dertien meter breed. Dat wordt de obstakelvrije zone genoemd. Op veel plekken langs de A28 is die al aanwezig, zeiden medewerkers van Rijkswaterstaat tijdens eerdere bijeenkomsten.

Minimaliseren

Het tweede hete hangijzer is de brandcorridor. Gemeenten en provincie hebben twijfels over de breedte van tachtig meter. Tot in de Tweede Kamer wordt geprobeerd de kap te minimaliseren. Een wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt, de VNOG verwijst naar niet concrete ‘praktijkervaringen’ en hanteert in de regio verschillende afstanden.

Quote

Wij zijn niet tegen het brandveili­ger maken van de bossen, maar willen een goed onderbouwd verhaal horen

Marije Storteboom, Wethouder Nunspeet

Storteboom: ,,Wij zijn niet tegen het brandveiliger maken van de bossen, maar willen een goed onderbouwd verhaal horen. Waarom moet de corridor volgens de VNOG tachtig meter breed zijn en hoe wordt die omgevormd tot een minder brandbaar gemend bos met naald- en loofhout? Daar gaan we het in de komende periode over hebben, want in de afgelopen weken ging het vooral over de middenberm.”

Bij de VNOG was woensdagavond niemand bereikbaar voor een reactie. CDA-Statenlid Hans van Ark uit Wapenveld toonde zich opgetogen over het uitstel van de massale bomenkap. Rijkswaterstaat is verplicht om voor elke gekapte boom een nieuwe te planten. Dit hoeft niet in hetzelfde gebied te gebeuren. De wegbeheerder zei eerder - onder druk - dit wel te willen doen als de veiligheid het toelaat.

Werkzaamheden ‘s nachts

Rijkswaterstaat start woensdag 20 november met het groot onderhoud aan de middenberm van de A28. Dat gebeurt tussen 21.00 en 06.00 uur. Naar verwachting is de klus in december afgerond. De aannemer doet zijn best om de overlast voor het verkeer tot een minimum te beperken. Het groot onderhoud aan de buitenbermen start half januari.

Veluwe