Volledig scherm
De rolstoel van Hanno Bos viel vorig week stil op de overweg in Wijhe. Terwijl een trein naderde. Voor de foto is hij nog even terug op de plek des onheils met zijn verzorgster Mirjam Klein Herenbrink. © FOTO HISSINK

Nader onderzoek naar haperende rolstoel van Bos (45) uit Wijhe voorlopig van de baan

Het blijft voorlopig nog een raadsel hoe de elektrische rolstoel van Hanno Bos (45) opeens kon uitvallen midden op het spoor in Wijhe. Ruim anderhalve maand na het incident geeft ProRail aan best mee te willen werken aan een onderzoek, maar alleen als het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat wenst. 

Bos wil graag een reconstructie van zijn hachelijke moment laten maken in samenwerking met de spoorwegbeheerder en rolstoelfabrikant Permobil. Begin september ontsnappen ALS-patiënt Hanno Bos en zijn verzorgster aan een ongeval met een naderende trein. Precies op het moment dat de bellen van de slagbomen beginnen te rinkelen, valt de rolstoel van Bos midden op het spoor uit. Luttele seconden voor de trein voorbij raast, wist de verzorgster van Bos hem van het spoor te krijgen.  

Verder onderzoek voorlopig van de baan
Bos ziet graag dat de krachten tussen spoorwegbeheerder ProRail en rolstoelfabrikant Permobil gebundeld worden om te voorkomen dat ooit nog een elektrische rolstoel uitvalt op het spoor. Bos stelde aan beide partijen voor om een reconstructie van zijn hachelijke moment te maken. ,,Vanaf het moment dat ik het ongeluk aankaartte bij Permobil, hebben zij het direct hoog opgenomen. Ik ben na een paar dagen gekoppeld aan managing directeur Patrick Jager.”

ProRail laat in een schriftelijke reactie aan Bos weten dat voorlopig geen verder onderzoek gedaan wordt naar het incident. De spoorwegbeheerder verwijst naar een onderzoek die gedaan is door de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, naar aanleiding van het Stint-ongeluk in Oss. Op basis van de metingen uit het onderzoek kan worden aangenomen dat het magnetisch veld rond een treinspoor geen invloed heeft gehad op de aansturing van het betreffende vervoersmiddel.

,,Dit neemt niet weg dat wij als ProRail graag waar mogelijk onze medewerking willen verlenen aan de verdere onderzoeken van het Ministerie, indien dit door het Ministerie gewenst wordt”, laat Eduard de Vries, Beleidsadviseur Veiligheid, in een mailwisseling met Bos weten. 

Hogerop 
De 45-jarige laat het niet zitten bij deze beslissing. ,,Ik heb alle documenten gelezen. Daarom ben ik nog nu meer gebrand om de oorzaak van het stilvallen van mijn elektrische rolstoel en andere verontrustende gedragingen, die ik doorkreeg van andere bestuurders, te achterhalen.”

Bos is er nog niet over uit hoe hij zijn strijd gaat voortzetten. ,,Eerst wil ik alles goed in kaart brengen, om vervolgens een front met bepaalde belangenverenigingen te vormen. Dan kan ik de juiste aanpak bepalen, om toch gedegen onderzoek te laten doen.”

Salland