Tankstation is bellende klanten beu: 'Ik ga niet tegen een muur aanpraten'
videoBen je kassamedewerker? Dan kan het bijna niet anders dat je wel eens een bellende klant aan je toonbank krijgt. Hoe onbeschoft is dat? Jorien Wigink (33) van Hartholt Olie in Wesepe bindt de strijd aan tegen ‘onfatsoenlijke’ klanten. Met een rake tekst. En het werkt!
Delen per e-mail
‘’I.v.m. uw privacy helpen wij u niet tijdens uw telefoongesprek. Wij helpen u graag verder na uw telefoongesprek.’’ Deze tekst prijkt fier aan de balie van tankstation Hartholt Olie in Wesepe. En het werkt! Wil een bellende klant afrekenen, dan wijst Jorien resoluut naar de tekst. ,,Dan pas beseffen ze dat het onfatsoenlijk is. De klant is koning, dat weet ik ook. Zo wil ik ze ook benaderen. Maar alsjeblieft, mogen ze ons ook met respect behandelen?’’
Ergernis
Jorien, al zeven jaar de goedlachse medewerker van Hartholt Olie, ergert zich groen en geel als ze weer eens een klant moet helpen die nauwelijks oog voor haar heeft. ,,Weet je, dan kijk ik de klant toch ook gewoon niet meer aan? En ik noem het bedrag wat ze moeten betalen ook niet. Ze zitten toch helemaal in hun eigen wereldje. Ik ga echt niet tegen een muur aanpraten. Ik baal echt van dat gedrag.’’
Dus nam Jorien na verloop van tijd de maatregel de tekst op de balie te plakken. Niet zelf bedacht overigens, geeft ze ruiterlijk toe. ,,Iemand wees me erop, die had de tekst op internet gezien.’’ Lachend: ,,De betekenis van de tekst drong niet eens meteen tot me door hoor. Moest wel even bij me binnenkomen. Maar toen het kwartje viel, dacht ik, wauw, wat een rake tekst.’’
Tekst geprint
Toen er wéér eens een klant bellend wilde afrekenen was voor haar de maat vol. ,,Ik dacht, ik print de tekst gewoon uit en hang die aan de balie. Het is echt niet zo dat heel veel klanten met hun mobiel in de weer zijn als ze gaan afrekenen, maar het aantal neemt wel toe. En het mooie is, de tekst werkt! Eigenlijk is iedereen begripvol. Klanten moeten er ook wel om lachen.’’
Onderhoudsmonteur Arnold Strikwerda hapt in het tankstation een broodje weg. Hij vindt het lovenswaardig dat Jorien de tekst aan de balie heeft geplakt. ,,Gelijk heeft ze. Het is gewoon heel onbeleefd. Dat snapt toch iedereen? Die mobiele telefoon is zo belangrijk geworden. Ik geef eerlijk toe, heel af en toe betrap ik mezelf er ook op. Dan weet ik meteen dat ik hartstikke fout zit. Ja, ik vind het echt een goede actie hier. Deze tekst moet gewoon op een tegeltje.’’
Respons
Collega Harm van Milgen van Hartolie heeft het voorbeeld van Jorien in het tankstation bij Windesheim inmiddels gevolgd. ,,Van haar gekregen,’’ wijst hij met een grote grijns op de tekst. Hartstikke goede actie van haar. Want ook hier gebeurt het steeds vaker. Kwam er een klant bellend binnen, greep ik expres zelf ook mijn telefoon. Werd hij boos. Nu kan ik op de tekst wijzen en het heeft effect. De klant snapt het meteen. Allemaal dankzij Jorien!’’
'Onbeschoft'
,,Zéér onbeschoft.’’ Anders kan Beatrijs Ritsema het bellen tijdens betalen niet noemen. De sociaal psychologe en columniste heeft zich onder meer gespecialiseerd in de hedendaagse etiquette. ,,Personen die dit doen interesseert het totaal niet. Bellen terwijl ze betalen. Die gaan op in hun eigen wereld. Ga naar buiten, als je zo nodig moet bellen, of laat iemand voor. Maar bel niet als je moet afrekenen.’’
Zere plek
Ritsema roemt de tekst die nu bij Hartholt Olie hangt. ,,Een vriendelijke tekst, je wijst klanten er fijntjes op dat je er niet van bent gediend. Ik zie ook wel eens de tekst 'tijdens bellen word je niet geholpen. Die vind ik ongelukkig en werkt averechts. Wat Hartholt Olie doet, is uitstekend. Die tekst legt de vinger op de zere plek.’’ Ritsema weet als etiquettedeskundige niet of steeds meer mensen zich aan degelijk 'onbeschoft' gedrag schuldig maken. ,,Wat ik wel weet is dat dit probleem al speelt sinds de mobiel er is.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Vermeende inbrekers in Wijhe dachten via de sloot te ontvluchten, maar de boswachter had ze in de smiezen
Twee jonge mannen werden op de middag van 23 september vorig jaar aangehouden in Wijhe. Drijfnat, het kroos nog in hun haar. Een van hen zonder schoenen, die waren achtergebleven in een sloot waar ze net daarvoor doorheen waren gebanjerd. Iets eerder was er ingebroken in een woning aan de Stationsweg, maar daar hadden ze vandaag in de rechtbank niets over te vertellen. -
PREMIUM
Video Kilo’s vuurwerk ingeleverd in Deventer, Raalte en Wijhe: zelfs een oefengranaat uit 1972
Wie nog straffeloos van zijn (illegale) vuurwerk af wil, moet snel zijn. Vandaag kon je in Deventer, Raalte en Wijhe voor het eerst vuurwerk inleveren. Morgen krijgen mensen nog een dag de kans om van hun vuurwerk af te komen. Met tassen vol legale en illegale knallers, pijlen en potten was de buit op de eerste inleverdag prima, vindt politieman Paul Pegge. -
PREMIUM
Monteur Martin uit Olst kan morgen met zijn team tóch vertrekken, na malaise bij start van Dakar-avontuur
Olstenaar Martin Roesink kan woensdag waarschijnlijk toch weer starten in de Dakar Rally. Maandag liet het Riwald Dakar Team, waarvan Roesink monteur is op de truck van Gert Huzink, nog weten dat het avontuur erop zat, nadat het team te kampen kreeg met motorpech. -
PREMIUM
Dierenopvang leeg door vuurwerkverbod en thuisblijvers: ‘Komt letterlijk en figuurlijk geen hond dit jaar’
Het vuurwerkverbod en de vele thuisblijvers vanwege het coronavirus zorgen ervoor dat het stil blijft in dierenpensions in de regio. Waar de jaarwisseling in menig opvang het drukste moment van het jaar is, blijven honden, katten en andere huisdieren bij het inluiden van het nieuwe jaar bij hun baasjes. ,,Ons verdienmodel stort in. Het is sneu je bedrijfje te zien afglijden.” -
PREMIUM
Corona-editie van Sallandse Wandelvierdaagse marcheert al maanden en dat heeft juist veel voordelen
Geen groots evenement met duizenden bezoekers, maar voorzitter Jurgen Bruggeman ziet toch veel pluspunten in de corona-editie van de Sallandse Wandelvierdaagse. Want de wandelgidsen gaan als warme broodjes over de toonbank, lokale ondernemers profiteren van toerisme en er zijn opeens ideeën te over voor de toekomst.
-
PREMIUM
Monumentale molen De Vlijt pronkt weer in het Sallandse landschap: ‘Oude elementen zijn er om bewaard te blijven’
De monumentale molen De Vlijt van Marle pronkt na een grondige restauratie weer trots in het Sallandse landschap naast de IJssel. Kees van Bunningen ‘kreeg de molen er vijf jaar geleden bij’ toen hij het huis naast de molen kocht. Hij ontfermde zich over de molen nadat hij grootschalige houtrot en houtwormen ontdekte. ,,Je moet niet alleen vernieuwen maar ook de oude elementen bewaren.’’ -
PREMIUM
Oostkant van Olst gaat drastisch veranderen: stil hoekje wordt bruisende plek voor alle basisscholieren
De ‘andere kant’ van het spoor in Olst gaat de komende jaren een facelift krijgen. Met de komst van het scholencomplex in het weiland naast Averbergen, de woningbouw op het Abersonterrein en de fietstunnel om oost en west te verbinden, gaat het dorp langzaam uitdijen naar de oostkant. ,,Ik denk dat dit een voorbode is voor meer ontwikkelingen naar deze kant’’, zegt buurtbewoner Frans Jansen. -
PREMIUM
video Big Brown Data: wat rioolwater ons kan vertellen over corona (en andere ellende)
Testen van rioolwater op Schiphol maakten al in februari duidelijk dat corona in Nederland was. Sindsdien is het rioolwater een belangrijke bron van informatie om te voorzien in de schreeuwende behoefte aan data over de verspreiding van het virus. ,,We lopen twee dagen tot twee weken vooruit op de teststraten.’’