Station Ommen krijgt tweede perron

video,,Een van de mooiste plekjes van Nederland krijgt nu een nog mooier station." Jim van Leersum begeleidt de uitbreiding van het Ommer station.

Op zaterdag 24 en zondag 25 november, en van vrijdag 15 tot en met maandag 18 februari 2019 zijn treinreizigers van en naar Ommen aangewezen op bussen. Maar verder ondervinden ze nauwelijks hinder van de werkzaamheden voor de aanleg van een tweede perron op het Ommer station, die vorige week zijn begonnen.

'Eilandperron'

VolkerRail realiseert in opdracht van ProRail een nieuw perron. Het huidige zogeheten 'eilandperron', met aan weerszijden rails, is volgens de landelijke normen met 3,50 meter te smal om aan beide kanten tegelijkertijd passagiers veilig te laten in- en uitstappen. Daarom is in overleg met de gemeente Ommen al sinds 2014 gewerkt aan verbeterplannen.

De werkzaamheden zouden eigenlijk eerder uitgevoerd worden, maar er ontstond vertraging van ongeveer een half jaar. ,,Door een mislukte aanbesteding'', legt projectmanager Jim van Leersum namens ProRail uit. ,,Dat lag aan een tekort aan aannemers die de werkzaamheden konden inplannen rond twee weekeinden waarop de dienstregeling stilgelegd moest worden. Die buitendienststellingen moet je al meer dan een jaar vooruit vastleggen, want die vergen veel planning en organisatie. Voor de nu geplande weekenden waarop geen treinen rijden waren wel meerdere aannemers beschikbaar. VolkerRail kwam bij deze aanbesteding als beste uit de bus. En ook binnen het budget, deze klus kost inclusief voorbereiding circa 4 miljoen euro.''

Veiligheid

Vanaf dinsdag 19 februari stoppen de treinen richting Zwolle op het nieuwe, 4,40 meter brede perron. Het huidige eilandperron wordt ingericht als een 'zijperron' voor spoor 2, richting Coevorden/Emmen. Voor de veiligheid worden aan de noordzijde van dit bestaande perron hekken geplaatst, die moeten voorkomen dat reizigers onverhoeds op de rails belanden waar de trein naar Zwolle over rijdt. Dankzij de scheiding van beide reizigersstromen komt er op beide perrons meer ruimte voor in- en uitstappen en wachten.

Het nieuwe, 185 meter lange perron loopt vanaf het bestaande station richting de wissel die leidt naar het oude spoor 3, dat al jaren niet meer in gebruik is. Die wissel en het grootste deel van dit dood spoor worden verwijderd. ,,Ze zijn niet meer in gebruik, maar als je ze handhaaft moeten ze wel worden onderhouden. Daar is niemand bij gebaat'', legt Van Leersum uit. De laatste circa tien meter spoorstaven blijven wel liggen, als onderdeel van het onlangs nog gerenoveerde kunstwerk 'Huis van Reizen'. De gemeente verzorgt het onderhoud van deze creatie van Rien Monshouwer, die zichtbaar is aan de rechterkant als de trein het Ommer station verlaat op weg naar Zwolle.

Obstakels

Beide perrons worden zo aangelegd dat passagiers gelijkvloers kunnen in- en uitstappen, en worden voorzien van modern 'straatmeubilair', met een nieuwe beschutte wachtruimte, houten banken en prullenbakken. De huidige bovenleidingsmasten worden verwijderd, om het aantal obstakels op het perron zoveel mogelijk te beperken. Hiervoor in de plaats komen bovenleidingsportalen, die beide perrons en sporen overspannen.

Door de aanleg van het nieuwe perron vervalt een twintigtal parkeerplaatsen naast het spoor, maar die worden gecompenseerd door het P&R-terrein wat naar achteren uit te breiden. ,,Een van de mooiste plekjes van Nederland krijgt nu een nog mooier station'', concludeert Jim van Leersum. Dat kan Ommenaar Jan Schuurman alleen maar beamen. Hij is door VolkerRail aangesteld als uitvoerder van dit project in zijn eigen woonplaats.

Volledig scherm
Het station gaat in november en februari een weekend dicht voor de werkzaamheden. © Frank Uijlenbroek

Vechtdal