Volledig scherm
Het aantal verkeersdoden op de Nederlandse wegen nam afgelopen jaar flink toe: 678 mensen kwamen om het leven in het verkeer, 65 meer dan in 2017. © ANP

‘Niet de snelwegen maar de bestuurders zijn de oorzaak van de vele ongelukken’

Antwoorden van de weekVorige week vroegen we jou: zijn onze snelwegen nog wel veilig genoeg? Hieronder een deel van de reacties.

Stemmingmakerij

Hoe veilig zijn onze snelwegen? Hoe vaak hebben we die vraag al niet langs zien komen in de media de laatste dagen? Na drie ongelukken in relatief korte tijd en negen doden komt die schijnbaar onvermijdelijk vraag weer ten tonele. Als een waaghals na één nacht vorst risico’s neemt door toch te gaan schaatsen en daarna door het ijs zakt, vragen we ons af hoe veilig het ijs is. Als iemand zich niet aan de regels houdt bij het skiën en verongelukt, vragen we ons af hoe veilig de pistes zijn. De oorzaak van de auto-ongelukken moet nog worden onderzocht, maar wie zegt niet dat er geen grote risico’s zijn genomen door de bestuurders? Met alle respect overigens naar de nabestaanden die hun dierbaren zijn verloren. Maar om je nu af te gaan vragen of onze snelwegen wel veilig zijn, is natuurlijk de gebruikelijke stemmingmakerij van de media na dergelijke incidenten. Bovendien is het een farce om deze vraag überhaupt te stellen. Nederland slipt dicht, we worden onverschilliger, de middelvinger viert hoogtij, en we zijn allemaal vreselijk druk. Dan moet je niet beginnen over de veiligheid van snelwegen...
Wim Stolk, Kampen

Weggebruikers

De snelwegen in Nederland zijn heel veilig. Omdat ik veelvuldig van Zwolle naar Amersfoort rijd over de A28 kan ik zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben wat deze snelweg betreft. De vele ongelukken op dit tracé zijn voor een overgroot gedeelte volgens mij te danken aan de weggebruikers zelf. Het is opvallend dat je regelmatig vrachtwagens ziet die vaak van hun rijstrook afwijken naar links en rechts. Bij inhalen constateert mijn medereiziger dat deze chauffeurs met andere dingen bezig zijn dan zich te concentreren op de weg. Uiteraard geldt dit ook voor bestuurders van personenwagens. De oplossing voor het voorkomen van deze ongevallen is uiteraard meer controle met bussen en camera’s op viaducten en forse boetes.
Egbert Goossen, Zwolle

Jonge autobestuurders

Het ligt volgens mij niet aan de snelwegen. Ik ben 75 en rijd al vijftig jaar zonder ongelukken. De laatste tien jaar is het gedrag, vooral van jonge autobestuurders, steeds asocialer geworden. Regelmatig bumperkleven, claxonneren en middelvingers opsteken omdat ik en anderen zich aan de maximale snelheid houden.
Hennie Ottens-Groenhout, Zutphen

Onverantwoord

Naar mijn mening behoren de Nederlandse snelwegen tot de beste van de wereld. Dus daar ligt het echt niet aan. De onveiligheid moet gezocht worden bij de automobilisten zelf. Te veel bestuurders zijn met zaken bezig die de nodige aandacht afleiden, zoals telefoneren en appen. Als je met vrienden een hele nacht feest hebt gevierd en je kruipt daarna nog achter het stuur, dan neem je een onverantwoordelijk risico. Dat is vragen om ongelukken. De schuldvraag vervolgens bij de wegbeheerders zoeken, is dan op z’n minst ongepast.
Frans Ouwerkerk, Apeldoorn

Buffers

Gevaarlijke plekken op snelwegen, zoals afslagen, kruispunten of plekken waar matrixborden staan, kunnen volgens mij veiliger worden gemaakt. Zoals door voor gevaarlijke obstakels buffers van plastic te plaatsen, met daarin bijvoorbeeld water. De buffers moeten zo gemaakt worden dat ze van klein naar groot oplopen. Daarbij denk ik aan de werking van een harmonica. In het laatste gedeelte moeten deze buffers doppen krijgen, met verschillende groottes en weerstanden. Als er dan een calamiteit is, dan moet de buffer functioneren als een omgekeerde airbag.
Maarten Klarenbeek, Olst