Volledig scherm
Waarom zoveel energie steken in allerlei alternatieve laagvliegroutes? Een jaartje wachten en het probleem is immers opgelost, betoogt Herman Schrör uit Wapenveld. © Bert Jansen

Niet vol te houden dat pretvluchten van ‘groot openbaar belang’ zijn

OpinieMinister Cora van Nieuwenhuizen wijzigde persoonlijk een vertrekroute van Lelystad Airport. Volgens haar om overlast in dorpen eronder te beperken. Volgens Herman Schrör uit Wapenveld leidt afname van overlast bij de een tot meer overlast bij de ander. ,,Maak van het vliegveld geen liegveld.’’

Het is in- en intriest om te zien hoe de minister de boel belazert met een soort salamitactiek. Na een eerdere afwijzing door Brussel stuurde ze een nieuw verzoek naar Brussel met daarin nu ook de optie dat andere maatschappijen op Lelystad mogen gaan vliegen. Dit gaf de minister in de Tweede Kamer slechts schoorvoetend toe op 11 september. Die toezegging aan Brussel is in flagrante strijd met de eis van de Kamer: alleen verplaatsingen vanaf Schiphol en geen uitbreidingen.

Strategische terugtocht

Het zal niemand verbazen dat Brussel nu wel instemde met de opening van Lelystad. De minister probeert op deze manier het parlement te overrulen met deze toestemming van Brussel. Vermoedelijk een tactiek om de regeringsfracties die tegen zijn (CU en D66), op andere gedachten te brengen en ze een strategische terugtocht te bieden.

In de Kamer zegde de minister toe dat de laagvliegers niet boven Wezep en Hattem naar grotere hoogte gaan stijgen maar pas later. Het doel van haar was dat de Kamer dit als een tegemoetkoming zou zien. Echter het gevolg is dat een groter gebied met laagvliegers kampt en dat de extra geluidsoverlast, veroorzaakt door het doorstijgen naar grotere hoogte, plaatsvindt boven een paar dorpen verderop: Wapenveld en Heerde. In totaliteit dus zelfs meer overlast.

Mes in de rug

Ze ontwierp een aantal nieuwe laagvliegroutes. De zes betrokken gemeenten mochten zelf beslissen welke route zij wilden. Afname van de overlast voor de één betekende toename van de overlast voor de ander. Het lijkt een beetje op de situatie dat iemand uit de groep een mes in de rug gaat krijgen en de groep zelf mag bepalen wie dat is. De gemeenten hebben in een weigerbrief laten weten niet mee te werken aan deze list, terecht. Nu heeft ze dus deze week dan maar zelf een alternatief gekozen waarbij Wezep en Kampen worden ontzien. Hattem en Wapenveld krijgen daardoor de volle laag want daar gaan de vliegtuigen doorstijgen naar grotere hoogte.

Volledig scherm
Vertrekrute 23 heeft minister Van Nieuwenhuizen gekozen om overlast in de dorpen op de grond te verminderen. © Anke Arts

De minister beloofde de Kamer dat het gedaan zal zijn met de laagvliegroutes na de herindeling van het luchtruim. Niemand gelooft dat nog. Wanneer de minister dat zeker zou weten, dan zou ze wel even wachten met de opening van het vliegveld tot na die nieuwe indeling. Die is immers eind 2020 voorzien. Waarom zoveel energie steken in allerlei alternatieve laagvliegroutes? Een jaartje wachten en het probleem is immers opgelost. Deze belofte doet ze om het vliegveld al vast geopend te krijgen, salamitactiek ten voeten uit. Immers een eenmaal geopend vliegveld zal niet snel meer sluiten wanneer het toch ineens niet lukt om laagvliegroutes te vermijden.

Stikstof

Nederland is het meest vervuilde land van Europa. Met enorme ziektekosten en een lagere levensverwachting tot gevolg. Nergens in Europa is bijvoorbeeld het percentage kinderen met astma door stikstofdioxide zo hoog. Nederland dankt de toppositie aan het feit dat de VVD-kabinetten de Brusselse regelgeving aan hun laars lapten. Om met Van Nieuwenhuizen te spreken, een list verzonnen (de PAS-regeling). De rechter heeft de regering nu dan eindelijk tot de orde geroepen. Hierdoor kan ook Lelystad niet open. Terecht want als er één bedrijfstak stikstof produceert, dan is het de luchtvaart wel. De enige list die Van Nieuwenhuizen nog kan verzinnen, is het vliegveld kwalificeren als een project dat noodzakelijk is ‘om dwingende redenen van groot openbaar belang’. Een andere optie is er niet. Ik ga er van uit dat een rechter haar list torpedeert. Het is immer niet vol te houden dat pretvluchten van ‘groot openbaar belang’ zijn. Gelukkig hebben we Brussel nog. En Van Nieuwenhuizen, maak van het vliegveld geen liegveld.

Drs. H.H. Schrör, Wapenveld