Een auto rijdt een 30 km-zone in.
Volledig scherm
Een auto rijdt een 30 km-zone in. © Jakob Van Vliet

Stelling | Voer 30 km in álle binnensteden in

JOUW MENINGInvoering van 30 km op (vrijwel) alle binnenstadswegen zorgt voor minder dodelijke slachtoffers onder fietsers en voetgangers. Dat is de overtuiging van de stadsbesturen van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Zij pleiten daarom vandaag in een brandbrief bij de de Tweede Kamer voor de invoering van een veel groter 30 km-gebied.

5 reacties

  • Robbert Scholten

    2 maanden geleden
    Ik vind 30kilometer in de bebouwde kom onzinnig,ik kan goed leven met de vijftig kilometer en als dertig kilometer ergens moet worden gereden staat dat aangegeven,de controle is een groter probleem,we hebben nauwelijks nog politie,ik zag ze vroeger veel en veel meer
  • B. Veerman

    2 maanden geleden
    Och, De Jong ziet weer eens een links complot in een rechts land dat al decennialang door rechtse regeringen wordt kapotgemaakt. Maar dat terzijde, in welke binnenstad zou je met gemak 70 kunnen rijden? En hoezo is de strategie om automobilisten te benadelen t.o.v. fietsers achterhaald terwijl dit overal nog altijd heel goed blijkt te werken?
  • A.G. de Jong

    2 maanden geleden
    Nee, het hangt van de weg en de verkeerssituatie af. Er zijn genoeg wegen waar je ook 50 of op sommige doorgaande wegen zelfs 70 kunt rijden. Maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat de grondslag van dit plan niet de verkeersveiligheid is, maar de ordinaire linkse gedachte om het leven van automobilisten wat lastiger te maken. Met als achterliggende (achterhaalde) gedachte dat mensen dan hun auto vaker laten staan of helemaal wegdoen. En dat lijkt me dus geen goede basis voor dit plan!
  • B. Veerman

    2 maanden geleden
    Betere verkeersdoorstroming, minder ongelukken en schonere lucht, what's not to love. In Zwolle zou vooral handhaving echt een boel schelen, maar daar heeft de binnenstad fietsonvriendelijk maken nu de hoogste prioriteit.
  • M.G. Blom

    2 maanden geleden
    Hoe meer fietsers gepamperd worden hoe minder ze opletten en de verkeersregels in acht nemen. Als ze dat nog doen tenminste. Als ouders 'het goede voorbeeld geven' door links van de weg te rijden en onder zich sluitende spoorbomen doorrijden, dan helpen die 30 km/u ook niet meer.