Volledig scherm
De RAI Vereniging wil dat 30 kilometer per uur de nieuwe snelheidsnorm wordt binnen de bebouwde kom. © ROBIN UTRECHT

‘Vooral voor fietsers wordt het veiliger met dertig op de teller’

Antwoorden van de weekVorige week vroegen we jou: vind jij ook dat de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur moet? Hieronder een deel van de reacties.

Scooters en elektrische fietsen

Ik snap de gedachtegang inzake het aantal slachtoffers en de ernst van de verwondingen. Iets wat ik mij wel afvraag: hoe gaan we dan om met (snor)scooters en elektrische fietsen? Ook de hulpdiensten zullen hier hinder van ondervinden. De stoplichten zullen ook aangepast moeten worden om doorstroom van het verkeer te kunnen garanderen.
Mark Rutgers, Zwolle

Handhaven

Hoewel ik voorstander ben van maximaal dertig rijden binnen de bebouwde kom lijkt het me handiger om te beginnen met het handhaven van de huidige limieten en regels. In Apeldoorn is het tegenwoordig heel normaal dat automobilisten door rood rijden, niet stoppen voor overstekende voetgangers op een zebrapad en parkeren in plantsoenen. Wat daaraan bijdraagt is dat politie en gemeente niet handhaven.
Cedric Soeters, Apeldoorn

Veiliger voor fietsers

Een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur is vooral voor fietsers veiliger. In de toekomst, als auto’s steeds stiller worden en je ze nauwelijks meer hoort, al helemaal. Op smalle fietsstroken halen fietsers elkaar vaak zonder uit te kijken in en komen dan op de rijweg terecht. Ze brengen daarmee zichzelf en automobilisten in gevaar.
Ad van der Woude, Zwolle

Zou tijd worden

Ik vind dertig binnen de bebouwde kom een goed idee en het verbaast mij dat dit niet eerder is bedacht. Het zal veel ongelukken, geluidhinder en uitstoot schelen. En ja, weggebruikers zullen er rekening mee moeten houden dat ze daardoor langer onderweg zijn, vooral in de grotere plaatsen. Meer mensen zullen met de (elektrische) fiets gaan reizen. Het is daarom belangrijk de fietspaden aan te passen.
Bert Konings, Apeldoorn

Druk op de weg

Er rijdt tegenwoordig erg veel verkeer door de bebouwde kom, van voetgangers tot zware vrachtwagens. Juist die verschillende verkeersdeelnemers, van kwetsbaar verkeer tot zware voertuigen maken het wat mij betreft noodzakelijk om een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur in te stellen én te handhaven. En dan heb ik het nog niet gehad over de vaak slechte zichtbaarheid van voetgangers en fietsers. Met een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur wordt het risico op een aanrijding een stuk kleiner. In ieder geval zal het gevolg een stuk minder ernstig zijn. Een prettige bijkomstigheid is dat het een stuk minder lawaaiig zal worden.
Ruud Mentink, Apeldoorn