Hollandse Hoogte
Volledig scherm
PREMIUM
© Hollandse Hoogte

‘Wat heeft fietser aan voorrang op rotonde als hij het risico loopt onder vrachtwagen te komen?’

OPINIEOp rotondes gelden verschillende voorrangsregels voor fietsers. Dat is vragen om problemen, zegt Dinand de Bok, oud-beleidsmedewerker Verkeer bij de provincie Noord-Brabant en nu vrachtwagenchauffeur. En het wordt volgens hem erger als je  30 km per uur in de bebouwde kom invoert.

9 reacties

  • Sina Hogeboom

    4 dagen geleden
    Klopt die rotondes slaan ook nergens op je moet wel zo uitkijken ben blij dat ik niet elke dag op deze rotonde zou moeten rijden als op dat plaatje!!Je hebt en stoep en fietspad en dan nog eens de weg waar je op moet letten of er wat aan komt.Nou dan kan er wel eens wat over het hoofd worden gezien!!!
  • B Zieleman

    1 week geleden
    Kinderen krijgen al dode-hoekvoorlichting op school. Het is inderdaad erg lastig, vooral op drukke punten en wat krappere rotondes, alles te overzien. Fietsers rijden vaak ook loeihard de rotonde op en op de rotonde zelf, dus ik zelf zou vóór zijn dat fietsers even stoppen, voor hun eigen veiligheid. Het gaat helaas veel te vaak mis. Vrachtwagens hebben al 6 spiegels en je kunt niet even naar achteren kijken, alleen opzij en opletten waar je heen moet en hoe de bocht te nemen, vaak is het krap.
  • lammert visser

    1 week geleden
    @Ellen Beek, helemaal met je eens, maar in dit geval gaat dat niet op. op de rotondes valt zeker met de gescheiden fietspaden het deel wat je zou moeten kunnen zien in de dode hoek. dat moet je opvangen met voorruit kijken, echter ja als je dan moet wachten voor een fietser moet je daarna op de gok gaan rijden.
  • HA Klomp

    2 weken geleden
    Niemand leest ook goed. Alweer niet. Gaat het alles om het reageren???
  • B. Veerman

    2 weken geleden
    Gelukkig zijn er in de afgelopen 25 jaar veel dingen verbeterd op verkeersgebied en hebben we inmiddels al lang besloten dat binnen de bebouwde kom fietsers voorrang hebben op een rotonde. Ik houd altijd rekening met de dode hoek van vrachtwagens want dat is ons gewoon geleerd op school, het gros van de ongelukken komt nog altijd door tokkies die zich niet aan de snelheid houden. Overal 30 km binnen de bebouwde kom en keihard handhaven is de enige juiste oplossing.