Volledig scherm
De auto van PEC-trainer Stegeman raakte zwaar beschadigd. © Rens Hulman

Wat doe je als sportverslaggever als de trainer van PEC Zwolle dronken een ongeval veroorzaakt?

Over OnsJohan Inan (33) is clubwatcher van PEC Zwolle bij De Stentor. Inan volgt de club op de voet. Hij schrijft over de successen, maar ook over de trainer die met een slok op achter het stuur kruipt. Hoe ging Inan te werk toen hij ontdekte dat trainer Stegeman met drank op een ongeval veroorzaakte? 

Het leven van een clubwatcher is makkelijk als het goed gaat met de club. ,,Maar als het tegenzit, als de stukjes kritisch worden, gaan sommige mensen steigeren”, zegt Inan. ,,Dat verschilt natuurlijk. Ik heb de voorzitter van PEC om de haverklap boos aan de lijn gehad. Hans de Koning, trainer van Go Ahead, kon ook totaal niet tegen kritiek. Met Jaap Stam was het makkelijk, omdat de resultaten relatief goed waren. Onder Stegeman presteert PEC weer slecht. Als je het spel analyseert, komt de trainer er slecht van af. Het ongeluk hielp hem ook niet. Toch is onze verstandhouding goed. Stegeman weet hoe het werkt. Hij kan incasseren. Zo moet je er als verslaggever ook instaan. Openstaan voor kritiek. Ik heb namelijk niet de illusie dat ik perfect ben.”

Dronkenmansrit

,,Op zondag kwam ons ter ore dat de trainer van PEC Zwolle met alcohol achter de kiezen een ongeluk had veroorzaakt. Nou bereikten ons de afgelopen maanden wel vaker negatieve geluiden over Stegeman, die na verificatie niet bleken te kloppen. Mijn eerste reactie was nu dan ook dat dit waarschijnlijk wel weer door een rancuneuze Go Ahead-supporter verzonnen zou zijn. Dat moet je dan wel kunnen uitsluiten. Ik ben die avond gaan rondbellen met wat contacten om beter beslagen ten ijs te kunnen komen als ik de club ermee zou confronteren. Je wil toch wat meer aanwijzingen hebben en niet de bevestiging zoeken op een losse flodder, want zo voelde het op dat moment nog.”

Quote

Ik ben die avond gaan rondbellen met wat contacten om beter beslagen ten ijs te kunnen komen als ik de club ermee zou confronte­ren.

Een paar belletjes verder wist Inan nog altijd niet of het ongeluk had plaatsgevonden, maar wel dat stafleden en spelers bij terugkeer van een oefenduel in Duitsland een hapje gingen eten in de binnenstad en dat een aantal vervolgens bleef hangen om het lange weekend in te luiden. ,,Dat maakte het al iets aannemelijker. Maandagmorgen op de redactie hebben we met een paar collega’s de informatie op een rij gezet en besloten we met de politie te bellen. Die bevestigde dat een Epenaar een eenzijdig ongeval had veroorzaakt maar ging op namen niet in. Toen wisten we het bijna zeker en heb ik met de club gebeld. Die konden niet anders dan het ongeluk te bevestigen.”

Volledig scherm
Clubwatcher Johan Inan in gesprek met PEC-trainer Stegeman © De Stentor

Wederhoor

Nog geen 5 minuten later had de clubwatcher de trainer aan de lijn. Hij wilde praten. ,,Mooi, want in het kader van wederhoor wilden wij de hoofdpersoon sowieso spreken. We spraken af in het hotel in het stadion. Tot onze verbazing kwam niet Stegeman, maar voorzitter Adriaan Visser opdraven. Het leek hem niet verstandig de emotionele en uitgesproken trainer nu met de pers te laten praten. We hoorden Visser uit, traden met de primeur naar buiten en vervolgden ons onderzoek naar de dronkenmansrit. Op veel vragen hadden we immers nog geen antwoord. Waarom hij via Apeldoorn reed, waarom hij überhaupt in de auto was gestapt. We hebben getracht het ongeluk vanuit verschillende perspectieven te belichten. Zo heb ik de gevolgen voor PEC en de coach geanalyseerd, belden collega’s met imagodeskundigen, zochten we naar soortgelijke incidenten. De hoofdpersoon en een stem uit de spelersgroep kregen we vier dagen later pas aan het woord. Inhoudelijk wenste Stegeman niet op het ongeluk in te gaan. Of de club dat goed heeft gedaan, daar kun je over twisten. Door het zwijgen van Stegeman werd er dagenlang overal volop gespeculeerd. Als Stegeman eerder, feller en uitgebreider zijn verhaal had gedaan, was de storm wellicht sneller gaan liggen.”

Quote

We hebben getracht het ongeluk vanuit verschil­len­de perspectie­ven te belichten. Zo heb ik de gevolgen voor PEC en de coach geanaly­seerd, belden collega’s met imago­deskun­di­gen, zochten we naar soortgelij­ke incidenten.

Preses Visser was uiteindelijk wel bereid tot een interview. Door de mediastilte van de club, die vrijdag pas werd doorbroken, de diepgang die in het weekendkatern van de Stentor wordt nagestreefd en ook een opiniestuk over Stegeman het AD mee op de proppen kwam, stonden er zaterdag 10 pagina’s over Stegeman in de krant. ,,Die morgen ontplofte mijn telefoon, met bovenal complimenten van collega’s. Maar op social media kreeg ik een bult stront over me heen. Het deed me weinig, omdat vrijwel alle kritiek over de kwantiteit en niet over de inhoud van onze berichtgeving ging. Het verbaast me ook niet meer. Veel supporters weten niet hoe de journalistiek werkt, welke afwegingen wij maken en zij interpreteren scherpe stukken als een aanval op hun club. Voor zure reacties en scheldwoorden moet je ook een beetje immuun zijn, anders hou je het in dit vak niet lang vol.”

Overigens houdt de berichtgeving over Stegeman daarna niet op. ,,Je checkt of club en trainer de aangekondigde maatschappelijke activiteiten nakomen en, het allerbelangrijkst, ik hou de chemie tussen spelersgroep en trainer nauwlettend in de gaten.”

Forse geldboete

Stegeman heeft een ‘forse geldboete’ gekregen voor het met een slok op veroorzaken van het ongeluk, zo is vorige week bepaald. Hoe hoog die is blijft in het midden. Of Stegeman ook een educatieve cursus over alcoholgebruik in het verkeer moet volgen wil het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) om privacyredenen niet zeggen. Eerder al legde de club de trainer een boete op voor de misstap. Ook moet hij de schade aan de clubauto vergoeden en heeft de club hem ‘aanvullende maatregelen’ in de vorm van extra maatschappelijke activiteiten opgelegd.