Volledig scherm
Bron RGBstock.com

UWV-Zwartboek deel 8: Positief

UWV heeft 1,4 miljoen klanten, 20.000 medewerkers en moet dagelijks vele duizenden nieuwe verzoeken beoordelen, oude gevallen wegen en mensen uitschrijven. Een enorme klus.

Natuurlijk gaat er veel goed. De start van een Zwartboek UWV door de Stentor verleidde een aantal uitkeringsgerechtigden tot het schrijven van een steunbetuiging voor het Uitkeringsinstituut voor Werknemers Verzekeringen. Hierbij een vijftal.

Empathie

Ik ben zeer goed behandeld door het UWV. Ik realiseer me dat dit niet is wat u wilt horen maar het alleen vragen om negatieve verhalen doet ernstig afbreuk aan de volledige waarheid, lijkt mij. De hulp van UWV was perfect, met veel medegevoel en empathie voor mijn specifieke situatie. Het deed me uitermate goed’’, aldus een Zutphense.

Harde aanpak is juist goed

,,Ik ben net met pensioen, heb hier nooit gebruik van hoeven maken. Misschien niet altijd correct, maar er is/was ontzettend veel sprake van misbruik maken van dit soort voorzieningen. Harde aanpak is juist goed, mits correct uitgevoerd. Dit geldt evenzeer voor de bijstand en andere uitkeringsgerechtigden.’’ Aldus een Apeldoorner.

Redelijk

,,Ik heb geen persoonlijke ervaring met het UWV. Maar het lijkt mij toch redelijk dat er van alles aan gedaan wordt om het beroep op een uitkering zo laag mogelijk te houden. Dat kost de samenleving al meer dan genoeg.’’ Zegt een Dalfsense.

Netjes behandeld

,,Ik heb geen klacht. Ik ben de afgelopen twee jaar heel netjes behandeld door UWV, zowel met het zoeken naar werk maar ook wanneer ik vragen had over een bepaalde zaak die speelde. Verder werden verschillende cursussen door UWV-medewerkers met enthousiasme gegeven. Jammer dat er dus alleen naar klachten gekeken wordt, ook al snap ik best dat mensen boos worden als er met de botte bijl wordt gehakt. Ik heb veel last van het gedeeltelijk werkloos zijn, heb het gevoel er niet meer toe te doen en zie gezien mijn leeftijd de toekomst ook best met zorgen tegemoet. Ik wil graag weer aan het werk, maar er lijken weinig mogelijkheden te zijn voor mij. Ik ben veder zo veel mogelijk actief zowel op het front van werk zoeken als in het vrijwilligerswerk’’, zegt deze Zutphenaar.

Medewerkers staan onder hoge druk van hogerhand

,,Door mijn werk heb ik geregeld te maken met UWV. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik over het algemeen tevreden ben over deze instantie, vooral in Zwolle en Apeldoorn. Wat ik zie zijn medewerkers die zelf onder hoge druk staan van hogerhand, dus de overheid. Mensen die zelf veelal gene zekerheid hebben over hun eigen toekomst. Mijn gevoel is dan ook dat het beoogde artikel vooral zou moeten wijzen richting overheid en niet naar UWV.’’ Een Zwollenaar.