Cruiseschepen mijden Nederland als de pest
Het kabinet moet een slepende kwestie oplossen rond het onderhoudswerk aan cruiseschepen in Nederland, vinden politiek en havenbedrijven. Ons land loopt hierdoor nu jaarlijks zeker 100 miljoen euro aan orders mis.
De Oasis of the Seas, een van de grootste cruiseschepen ter wereld, lag in 2014 twee weken in de Rotterdamse haven voor onderhoud. Het schip nam eigen mensen mee voor de grote beurt. Omdat 124 niet-Europese werklieden aan boord geen werkvergunning hadden, kwam dat de Amerikaanse rederij op een boete van bijna 1 miljoen euro te staan.
Sindsdien hebben de Nederlandse werven totaal geen onderhoudsorders meer van reders gekregen. Hun schepen varen nu naar Duitse, Spaanse en Portugese werven. Daar gelden dezelfde regels, maar wordt er veel minder streng gehandhaafd. Dit levert alleen al de Rotterdamse haven jaarlijks gemiddeld een strop van 100 miljoen euro op.
Hartstikke zonde
In het buitenland worden deze mega-orders met vlag en wimpel binnengehaald, in Nederland worden de spelers benaderd alsof ze melaats zijn!
Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) is initiatiefnemer van een hoorzitting vandaag over deze impasse. Dijkstra: ,,Het is hartstikke zonde dat we, door een boete uit het verleden, over de afgelopen vijf jaar een half miljard euro schade hebben opgelopen. Elders in Europa kennen ze wél het verschil tussen papieren werkelijkheid en de echte wereld.”
Havenbedrijf Rotterdam is ook absoluut niet gelukkig met de gang van zaken, laat de organisatie via een verklaring weten. ,,In het buitenland worden deze mega-orders met vlag en wimpel binnengehaald, in Nederland worden de spelers benaderd alsof ze melaats zijn! Waarom wordt een prachtsector gefrustreerd?”
Volgens het havenbedrijf is de oplossing simpel: haal de boete voor de Oasis of the Seas van tafel als ‘een vertrouwenwekkend signaal’. Ook moet de minister van Sociale Zaken naar dé mondiale Cruise-beurs op Miami gaan en cruisereders daar actief uitnodigen van de uitstekende voorzieningen in Nederland gebruik te maken.
Voet bij stuk
We kijken overal of mensen daar mogen werken, of ze niet onderbetaald worden en of ze niet te lang werken. Of het nou om een cruiseschip gaat of de bakker om de hoek
De Inspectie SZW houdt voet bij stuk. ,,Wij doen gewoon ons werk en kritiek op de handhaving horen we ook vanuit andere sectoren”, zegt een woordvoerder. ,,Maar we kijken overal of mensen hier mogen werken, of ze niet onderbetaald worden en of ze niet te lang werken. Of het nou om een cruiseschip gaat of de bakker om de hoek. Want iedereen moet zich aan de wet- en regelgeving houden. Zo simpel is het.”
Minister Koolmees (Sociale Zaken) schreef afgelopen najaar in een Kamerbrief dat inmiddels een regeling geldt waardoor personeel van buiten de EU voor korte tijd kan worden ingezet voor werkzaamheden aan boord van cruiseschepen in een dok. Hij belooft deze oplossing, in samenspraak met de sociale partners, onder de aandacht te brengen bij opdrachtgevers.
Volgens VVD‘er Dijkstra hoeven we echt niet het braafste jongetje van de klas te zijn. ,,Wij moeten zo nodig principieel handelen, maar staan nu met lege handen. En de minister laat het aan de sociale partners over hoe het nu verder moet. Maar die komen er samen niet uit. Het gevolg: onze economie draait als een tierelier, maar onze droogdokken staan leeg.”
Half maart doet de rechter uitspraak over de boete voor de reder van de Oasis of the Seas.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
2
Twitter draait schorsing Wilders terug en biedt excuses aan
Twitter heeft de schorsing van het account van Geert Wilders teruggedraaid. Het platform heeft de PVV-leider laten weten dat hij geen grenzen heeft overschreden en dat het een fout heeft gemaakt. Het bedrijf biedt ook excuses aan, blijkt uit een screenshot dat Wilders zelf heeft gedeeld. -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
PREMIUMLedenraadpleging
Kaag en kritische leden kruisen de degens: 'Als je glas wijn met haar drinkt is ze heel anders’
Sigrid Kaag beloofde nieuw leiderschap, maar partijzaken lijkt ze liever aan anderen over te laten. Vanmiddag wacht de D66-aanvoerder een cruciale sessie met leden. Hoe gaat Kaag zich revancheren na de kwestie-Van Drimmelen? ,,Ze is minister in oorlogstijd.” -
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Twitteraccount Geert Wilders geschorst na tweet over moslims, PVV-leider in beroep
Het Twitteraccount van PVV-leider Geert Wilders is geschorst. Dat bevestigt hij na berichten van de rechtse websites De Dagelijkse Standaard en NieuwNieuws, en een aantal tweets van meerdere PVV-Kamerleden.
-
Virus lijkt weg, maar de coronawet-light blijft: ‘Teleurstellend, dit duurt jaren straks’
De vijfde en zesde verlenging van de coronawet liggen onder vuur in het parlement, maar toch rekent het kabinet al op een mogelijke zevende verlenging. Ook na 1 september kan die wet nodig blijven om virusmaatregelen te nemen. Een harde botsing dreigt in de Senaat. -
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
Willekeur bij asielprocedure: te veel hangt af van wie aanvraag in behandeling neemt
De manier waarop asielaanvragen worden afgehandeld, is onder de maat. Wanneer asielzoekers een aanvraag doen om in Nederland te mogen blijven hangt er te veel af van wie ze toevallig tegenover zich krijgen.