Volledig scherm
Lege straten in Brussel waar op 22 september een zogenoemde autovrije zondag werd gehouden. © BELGA

GroenLinks en ChristenUnie willen autoloze zondag

GroenLinks en ChristenUnie willen een autoloze zondag invoeren. Kamerleden Carla Dik-Faber (ChristenUnie) en Suzanne Kröger (GroenLinks) vinden dat het kabinet het voor gemeenten makkelijker moet maken zo'n dag zonder auto's te organiseren. 

De eerste keer zouden zij dan volgend jaar september mee kunnen doen met de autoloze zondag. Daarmee willen de Kamerleden hun auto­loze zondag laten aansluiten op de autovrije­­ dag die jaarlijks eind september in België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk een succes is. Dik-Faber en Kröger zeggen onder de indruk te zijn geweest van de autoloze beelden die zij in andere steden zagen.

,,Mensen ontmoeten elkaar op plekken waar anders auto’s staan te ronken”, zag Dik-Faber. Kröger noemt het ‘een feest’ om de stad ‘terug te geven aan spelende kinderen, voetgangers en fietsers’. 

Gas terug

Dinsdag, als de Tweede Kamer vergadert over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dienen de Kamerleden hun plan in. ,,Het is goed voor mens en natuur om één keer per jaar gas terug te nemen, tot rust te komen en te laten zien dat we best wat vaker zonder de auto kunnen”, vindt Dik-Faber.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zei zondag in WNL op Zondag geen voorstander te zijn van een verplichte autovrije zondag. ,,Ik ben er niet voor om mensen te verplichten op één dag hun auto laten staan. Je zal die dag maar net een verjaardag hebben gepland. Iedereen kan altijd de auto laten staan als hij dat wil.”

In 1973 voerde het kabinet-Den Uyl de autoloze zondag in om te anticiperen op benzinetekorten door de oliecrisis. Ook in de jaren 50 waren er autoloze zondagen rond de Suezcrisis.