Kamer klaar met deelscooters: ‘Onveilig en net zo vervuilend als benzinescooter’
Een meerderheid in de Tweede Kamer is de overlast van elektrische deelscooters zat en wil dat er nieuwe, strengere regels komen.
Vandaag zal ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf hiervoor samen met VVD-Kamerlid Daniel Koerhuis een motie indienen. Zij willen dat het Rijk gemeenten gaat helpen om de strijd aan te binden met de overlast van lukraak geparkeerde deelscooters. Volgens het Kamerlid van de ChristenUnie ‘worstelen gemeenten met de aanpak van deelscooters’. ,,Die scooters leiden tot verkeersonveiligheid, omdat ze overal worden geparkeerd, zelfs op blindegeleidestroken.’’
In circa dertig gemeenten worden nu deelscooters aangeboden, terwijl aanbieders als Felyx, Check en Go Sharing daar géén vergunning nodig hebben. De Kamer wil dat hier verandering in komt. Daardoor kan er een maximum gesteld worden aan het aantal scooters, of kunnen bepaalde gebieden worden uitgesloten voor het rijden met of parkeren van deelscooters.
Ook wil de Kamer onderzoeken of er voor het plaatsen van deelscooters op gemeentegrond een belasting kan komen, zoals die nu ook al bestaat voor bijvoorbeeld bedrijven met lichtreclames en horeca met een terras.
Even vervuilend als benzine
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) berekende dat een deelscooter ruim twee keer zo vervuilend is als een elektrische scooter in privébezit en net zo vervuilend als een scooter op benzine. Mensen springen slordiger om met deelscooters: gemiddeld gaan die 3,7 jaar mee, tegen 10 jaar voor privéscooters. Ook moeten lege accu’s worden opgehaald om deze op te laden en daarna weer te verspreiden. Dit gebeurt overigens met elektrische voertuigen, zo benadrukt aanbieder van deelscooters Felix.
Ik wil geen buitenlandse toestanden in onze steden
ChristenUnie-Kamerlid Van der Graaf benadrukt dat de elektrische deelscooters ‘helemaal niet zo duurzaam zijn’. ,,Ik zie dat deelscooters grif gebruikt worden door studenten, maar je kunt ook gewoon de fiets pakken.’’ VVD’er Daniel Koerhuis wil naar eigen zeggen ‘geen buitenlandse toestanden in onze steden’. ,,In Brussel struikel je over de deelscooters, dat willen we niet in Nederland. Je zult er maar lopen met je kinderwagen.’’
Verschillende gemeenten namen al maatregelen tegen de overlast. Zo maakt de elektrische deelscooter in Utrecht plaats voor deelfietsen, omdat dit gezonder is en deze passen in bestaande fietsrekken. Enschede trekt juist geld uit voor grotere parkeerplaatsen voor deelscooters en -fietsen.
Bekijk hier al onze video’s over de politiek:
Praat mee,
reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Felgroene deelscooters verdwijnen nu echt uit Deventer: ‘Het gebeurt een dezer dagen’
De 120 groene deelscooters van Go Sharing verdwijnen binnen enkele dagen uit Deventer. Het bedrijf verlaat de stad vanwege een gebrek aan animo en te veel vandalisme. Mogelijk keren de tweewielers begin volgend jaar terug in het straatbeeld. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
PREMIUMTENNET
Hoogspanning rond miljardendeal: verkoopt Nederland zijn 'kip met de gouden eieren'?
Personeel van staatsbedrijf TenneT is fel gekant tegen de voorgenomen opsplitsing van het bedrijf. Op dit moment onderhandelt het kabinet daarover met de Duitse regering. Bij die deal staan tientallen miljarden op het spel. -
PREMIUM6
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
PREMIUMbijziendheid stijgt
Mogelijk toch einde aan smartphone in de klas: ‘Ik stop pas als dit geregeld is’
De invoering van een landelijk verbod op smartphones in het klaslokaal lijkt toch weer op tafel te liggen. Diverse politieke partijen broeden nog op een ban, maar willen eerst met het onderwijs in gesprek. Het aantal schermuren moet drastisch omlaag om de kans op ernstige bijziendheid bij kinderen en jongvolwassenen te voorkomen, stellen experts.
-
PREMIUM
Hoe Go Sharing na vijftig branden en honderden klachten uit Amersfoort vertrekt
Wie nog op een felgroene scooter wil stappen, heeft pech: Go Sharing is afgedropen uit Amersfoort en Leusden. Dit weekend werden tientallen tweewielers verzameld en opgehaald. Het einde van een twee jaar durend, controversieel deelvervoerexperiment. Een vervanger laat echter niet lang op zich wachten en dat hebben de vandalen inmiddels ook ontdekt. -
-
-
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
PREMIUM3
Stikstof, pulsvissen, mest: waarom lukt het Nederland niet meer om effectief te lobbyen in Brussel?
Mest, stikstof, pulsvissen – telkens krijgt Nederland het deksel op de neus in Brussel. Snappen we de EU en de techniek van lobbyen nog wel? ,,In Brussel is veel veranderd, in Den Haag te weinig.”
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAndre Eggerding
Andre Eggerding
Hans van Dijk
Rinus Dielemans
E van der Harg