Volledig scherm
Voormalig topman van ProRail , Pier Eringa. © Erik van 't Woud

Minister grijpt in bij top falend CBR, Pier Eringa schiet te hulp

UpdateMinister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) neemt de touwtjes stevig in handen bij het CBR, dat al maanden kampt met ernstige problemen bij de beoordeling van de rijgeschiktheid van bestuurders. De minister schoont de top van de organisatie flink op, meldt ze vanavond in een brief aan de Tweede Kamer. 

Zo heeft ze Pier Eringa, tot voor kort de eigenzinnige president-directeur van ProRail, bereid gevonden om de directie van het CBR ‘met zijn ervaring en deskundigheid’ te ondersteunen. Dit besluit is in overleg met de voorzitter van de raad van toezicht van de organisatie genomen. Van Nieuwenhuizen wil op deze manier zo snel mogelijk ‘operationele deskundigheid’ toevoegen aan de top van het CBR.

Zelf liet de net bij ProRail vertrokken Eringa pas in een afscheidsinterview met het AD nog weten dat ‘zijn handen jeuken’ om de problemen bij het CBR en andere overheidsorganisaties zoals de fiscus aan te pakken. Ook stelde hij dat er een angstcultuur heerst bij veel van deze organisaties, waardoor managers uit angst voor telefoontjes uit Den Haag verzuimen om duidelijke beslissingen te nemen. Nu maakt minister Van Nieuwenhuizen dus gebruik van Eringa’s aanbod.

Sinds de zomer wordt de directie van het CBR al ondersteund door topambtenaar en overheidsconsultant Hans van der Vlist. Tevens is de ICT-afdeling versterkt en is het management van de divisie Rijgeschiktheid onlangs vervangen. Bij het management is verder per 1 januari een nieuwe directeur Bedrijfsvoering begonnen en de algemeen directeur heeft het CBR pas verlaten. 

Volledig scherm
Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, trekt de teugels verder aan bij het falende CBR © ANP

In volle gang

Quote

We zijn blij met de nuchtere Pier Eringa aan het roer

Kamerlid Roy van Aalst (PVV)

,,De zoektocht naar een nieuwe algemeen directeur is in volle gang", zegt de minister daarover. ,,Ik verwacht voor het einde van het jaar de benoeming hiervan rond te hebben.”

Sinds begin dit jaar staat het CBR onder verscherpt toezicht van de VVD-bewindsvrouw. De doorlooptijden van beoordelingen zijn te hoog en veel bestuurders, vaak ouderen en kwetsbare mensen, worden hierdoor geraakt. Kamerleden houden op hun beurt weer scherp de minister in de gaten bij dit heikele dossier.

Van Nieuwenhuizen: ,,Deze situatie leidt tot schrijnende situaties doordat mensen die verlenging van het rijbewijs hebben aangevraagd buiten hun schuld zonder rijbewijs komen te zitten. Met alle gevolgen van dien voor bijvoorbeeld werk, mantelzorg of sociale contacten.”

Een organisatieadviesbureau, de Galan groep, heeft de organisatie doorgelicht en constateert dat in het slechtste geval het CBR de doorlooptijden pas halverwege 2021 weer op orde heeft. In het beste scenario zal dit in de zomer van 2020 zijn. 

Doorlooptijden verbeteren

Om de doorlooptijden snel te verbeteren, vindt de bewindsvrouw het vergroten van het aantal medisch adviseurs en een efficiëntere inzet hiervan ‘cruciaal’. In juli had het CBR een capaciteit van 75 artsen en momenteel wordt hard gewerkt aan het werven en opleiden van extra medische adviseurs.

Morgenavond debatteert de Tweede Kamer over de problemen bij het CBR. Roy van Aalst (PVV) zegt in reactie op de nieuwste brief: ,,We zijn blij met de nuchtere Pier Eringa aan het roer. Zoals de PVV al eerder zei: met de botte bijl door die organisatie. Op korte termijn schoon schip maken! Daar hebben al die gedupeerden recht op. De minister durfde vooralsnog niet door te pakken. Time is up!!!”

Compenseren

Quote

Mijn mailbox stroomt nog over met nare verhalen, dat moet afgelopen zijn. Voor die mensen

Kamerlid Remco Dijkstra (VVD)

Het CDA wil dat personen die lang moeten wachten op hun rijbewijs daarvoor, desnoods financieel, worden gecompenseerd. Naast de kosten van een mogelijke spoedprocedure, moet er volgens de partij ook een ‘echte’ compensatie komen, in de vorm van geld, een gratis nieuw rijbewijs of een periode gratis met het openbaar vervoer.

Volgens Kamerlid Wytske de Pater-Postma blijven gedupeerden ‘in de kou staan en zich machteloos voelen’. De minister is het volgens het CDA ‘moreel verplicht’ iets terug te doen voor deze groep. Via een motie roept de partij Van Nieuwenhuizen dan ook op te onderzoeken op welke manier gedupeerden gecompenseerd kunnen worden.

D66 en CDA eisen verder dat de bewindsvrouw de coulanceregeling, waarbij het rijbewijs van gedupeerden automatisch met een jaar wordt verlengd, sneller invoert dan 1 december, zoals eerder beloofd. Eind oktober wordt duidelijk of snellere invoering van de regeling toch mogelijk is

‘Top opschudden’

Ook VVD‘er Remco Dijkstra laat weten het goed te vinden dat minister Van Nieuwenhuizen de top opschudt. ,,Dat kon niet langer uitblijven.” Hij wil dat er snel vooruitgang wordt geboekt bij het CBR. ,,Mijn mailbox stroomt nog over met nare verhalen, dat moet afgelopen zijn. Voor die mensen.”

De SP is nog niet tevreden. Kamerlid Cem Laçin: ,,De minister haalt er nu mensen bij en vervangt de top, terwijl de problemen zijn ontstaan door beslissingen die zij heeft goedgekeurd. Naast ingrijpen moet de minister met een ruimhartige regeling komen voor iedereen die is getroffen door het falen van het CBR, dat ga ik morgen van haar eisen.”

Henk (74) wilde eerder dit jaar zijn rijbewijs verlengen, maar door een groot tekort aan medisch personeel bij het CBR duurde dat maanden langer. Bekijk zijn verhaal in de video hieronder.