Volledig scherm
Foto Ruben Schipper

Putten werkt aan muziekonderwijs

PUTTEN - Korte noten, lange noten. De wangen staan gebollen, de koppies lopen rood aan. Op basisschool De Schovenhorst in Putten wordt druk geoefend om over een aantal weken een echt orkest te vormen.

Samen met De Wegwijzer is de school aan de Garderenseweg proefkonijn van de pilot Klasse(n)orkest. Onder leiding van muziekdocenten van stichting Tact Muziek leren ze in een paar maand een instrument bespelen.

Juf Judith van groep 4/5 is razend enthousiast. „Ik doe wel wat aan muziekonderwijs. Drie kwartier per week. Maar dit is geweldig. Ook de manier waarop er les wordt gegeven. Alle lof! De kinderen vinden het ook heel leuk. Ze praten er onderling over en vragen wanneer Tact Muziek weer komt.”

Terwijl muziekdocent Ruben zijn vier slagwerkers instrueert voor de juiste aanslagen op de snare drum, loopt juf Judith met de armen zwaaiend op de maat door de klas. „Het klinkt misschien gek, maar ik ben zo trots op die kinderen”.
Drummer Tristan (9) vindt het met stokjes in zijn handen geweldig. „Soms is het moeilijk als ik de verkeerde regel lees”, verwijst hij naar zijn muziekboek voor zich. „Het leukste vind ik als we allemaal tegelijk in dezelfde maat slaan.”

Net als saxofonist Dion (7) en trompettist Jamie (8) had hij nog geen ervaring met een instrument. De blazers vinden beiden ‘hard blazen’ het leukste facet. Jamie geeft toe dat hij moeite heeft om de juiste knopjes in te drukken bij de verschillende tonen. Dion wordt ‘moe’ van steeds de knopjes ingedrukt houden.

Het koper (bugel, trompet en bariton), hout (klarinet en saxofoon) en slagwerk (snare drum) oefenen afzonderlijk van elkaar in een lokaal de diverse tonen en noten. „Ti, ta, to”, klinkt het bij de koperblazers als ze nog maar weer eens de juiste tongval tijdens het blazen willen ervaren. Meester Henk neemt het geduldig met ze door.

De leerlingen met klarinet en saxofoon krijgen van muziekdocent Janneke een compliment als ze het mooi vindt. „Ik hoor geen enkel instrument piepen, heel goed.” Ze hamert op de ademhaling. „Vanuit die dikke buik, niet vanuit de schouders. Anders worden we een fietspomp en dat willen we niet.”

Het laatste half uur komen de groepen voor het eerst samen in de gymzaal. De eerste ervaring als orkest. En het valt slagwerkdocent Ruben niet tegen wat de kinderen laten horen. Na het conservatorium is hij aan de slag gegaan als muziekdocent bij verschillende verenigingen en voor Tact Muziek. Het Klasse(n)project is ook voor hem de eerste keer. „Het is erg leuk. De kinderen zijn enthousiast en vinden het interessant. Wij hadden vroeger alleen schoolvoetbal en zij hebben gewoon een heel orkest.”
De pilot is voor de gemeente Putten een voorloper voor structureel muziekonderwijs. Als het project aanslaat, wordt naar een vervolg gekeken. Juf Judith wist het wel als ze van een andere school was: „Onmiddellijk doen!”

Slotakkoord is een optreden als orkest op 1 juli.

Korte noten, lange noten. De wangen staan gebollen, de koppies lopen rood aan. Op basisschool De Schovenhorst in Putten wordt druk geoefend om over een aantal weken een echt orkest te vormen. Samen met De Wegwijzer is de school aan de Garderenseweg proefkonijn van de pilot Klasse(n)orkest. Onder leiding van muziekdocenten van stichting Tact Muziek leren ze in een paar maand een instrument bespelen. Slotakkoord is een optreden als orkest op 1 juli.

Veluwe